اخباراخبار تکنولوژی

پردازنده های 3 نانومتری در سال 2024، 20% از درآمد TSMC رو تشکیل خواهند داد!

تکنولوژی پیشرفته 3 نانومتری TSMC داره محبوب میشه.

فرآیند ساخت پردازنده های ۳ نانومتری TSMC توی سه ماهه چهارم سال 2023، ۱۵ درصد از درآمد این شرکت رو تشکیل داده. توی اون زمان فقط یکی از مشتری‌های TSMC از این فرآیند استفاده کرده بود: اپل. ولی حالا که بیشتر مشتری‌ها دارن این فرآیند رو به کار می‌گیرن، گفته میشه که سهم فرآیند‌های ۳ نانومتری توی درآمد TSMC قطعا بیشتر میشه. با ادامه این خبر با توییک‌فا همراه باشید.

این گزارش میگه که امسال، nodeهای سری N3 از TSMC – شامل N3B و N3E – بیش از ۲۰ درصد از درآمد این شرکت رو تشکیل میدن. فعلا فقط اپل از N3B TSMC برای ساخت چیپ ست A17 Pro برای گوشی‌های هوشمند، همچنین پردازنده‌های سری M3 برای دسکتاپ‌های iMac و لپ‌تاپ‌های MacBook استفاده می‌کنه. ولی انتظار میره که بعدا توی امسال، AMD و Intel هم از N3E و احتمالا N3B برای پردازنده‌های آینده‌شون استفاده کنن و بنابراین، منطقیه که سهم ۳ نانومتری‌ها توی درآمد TSMC بیشتر بشه.

AMD داره آماده‌سازی‌ها رو برای راه‌اندازی پردازنده‌های جدیدش بر اساس فناوری Zen 5 انجام میده که روی فرآیندهای ساخت ۳ و ۴ نانومتری ساخته شدن و قراره توی نیمه دوم امسال رونمایی بشن. به نظر می‌رسه پلتفرمی به اسم Nirvana هم قراره از فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کنه و انتظار میره توی نیمه دوم سال راه‌اندازی بشه.

گفته میشه سری جدید آیفون ۱۶ اپل با پردازنده سری A18 و همچنین پردازنده‌های جدید سری M4 برای کامپیوترهای مک با استفاده از فناوری ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شن. تولید این دو چیپ مهم قراره توی سه ماهه دوم امسال شروع بشه، طبق گزارش ICSmart.cn که نشون میده اپل همچنان روی نود‌های سری N3 از TSMC حساب می‌کنه.

اینتل هم انتظار میره از فناوری ۳ نانومتری TSMC برای پردازنده‌های Lunar Lake MX SoC‌هاش استفاده کنه، که قراره تولید انبوهش توی سه ماهه دوم شروع بشه. این اولین باره که اینتل برای تمام چیپ‌های یک پلتفرم اصلی مصرف‌کننده، از TSMC استفاده می‌کنه، گزارش توجه داره به اینکه چطور نقش TSMC توی خدمت‌رسانی به اینتل، که رقیب هم توی بازار فاندری هست، بیشتر شده.

حالا با سه مشتری اصلی که از فامیل فناوری‌های ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنن، این نود حتی بخش بزرگ‌تری از درآمد TSMC توی امسال رو تشکیل میده. انتظار میره شرکت‌های بیشتری توی ۲۰۲۵ از نود‌های N3 TSMC استفاده کنن، شامل N3P که عملکرد بهبودیافته‌ای داره، و گزارش میگه انتظار میره ۳ نانومتری‌ها بیش از ۳۰ درصد از درآمد‌های TSMC توی ۲۰۲۵ رو تشکیل بدن.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا