اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

تسخیر 50% بازار PC های ویندوزی تو پنج سال آینده توسط Arm و Qualcomm!

معماری Arm قراره به‌سرعت بازار کامپیوترهای ویندوزی رو تسخیر کنه! ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

ARM در ویندوز

کریستیانو آمون، مدیرعامل Qualcomm تو جلسه پرسش و پاسخی با خبرنگارا تو Computex 2024 تو تایپه تایوان، صحبت می‌کرد. شرکت داره روی پیام بازاریابی مربوط به پردازنده‌های Snapdragon X Elite تمرکز می‌کنه و همکاریاش رو جشن می‌گیره. از آمون پرسیده شد که نظرش درباره صحبت‌های اخیر مدیرعامل Arm، رنه هاس، که گفته تو پنج سال آینده، چیپ‌های Arm به 50 درصد از بازار کامپیوترهای ویندوزی می‌رسن، چیه و آیا این هدف واقعیه یا نه.

آمون تایید کرد که احتمال گرفتن 50 درصد از سهم بازار کامپیوترهای ویندوزی توسط Arm تو پنج سال آینده وجود داره و حتی گفت که بعضی از OEMها (تولیدکننده‌های تجهیزات اصلی) برنامه دارن تا 60 درصد از فروش کامپیوترهای ویندوزیشون تو سه سال آینده، لپ‌تاپ‌های مجهز به Snapdragon باشه. اینجا متن گفت‌وگو رو می‌تونین بخونین:

“مدیرعامل Arm دیروز گفت که هدفش اینه که تو پنج سال آینده، چیپ‌های Arm به 50 درصد از بازار کامپیوترهای ویندوزی برسن. نظرتون چیه؟ فکر می‌کنین واقعیه و Qualcomm با چیپ‌های Snapdragon چقدر می‌تونه از این بازار رو بگیره؟”

آمون جواب داد: “خب، من اینو دوست دارم؛ ما داریم همه کارها رو انجام می‌دیم،” که با خنده حضار مواجه شد. “من به این موضوع معتقدم.”

آمون توضیح داد: “تولیدکننده‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی دارن. مثلاً، من از بعضی چیزایی که تولیدکننده‌ها تو گزارش درآمدشون گفتن خوشم اومد. طرز فکرشون داره تغییر می‌کنه. بعضی تولیدکننده‌ها دارن از 40 تا 60 درصد از فروش کل تو سه سال آینده حرف می‌زنن. بعضی‌ها هم از 50 درصد صحبت می‌کنن، ولی این‌ها مقیاس‌های تقریبی هستن. این فرصتیه که ما داریم.”

آمون گفت: “دلیل اهمیت این موضوع اینه که بعضی وقتا این موضوع تو بحثا نادیده گرفته می‌شه، تو بازار PC همیشه با نسخه جدیدی از ویندوز مواجه بودیم و این نسخه جدید ویندوز زمان زیادی برای پذیرش نیاز داشت. مثلاً، تو بخش شرکتی، بعضی شرکت‌ها هنوز ویندوز 10 استفاده می‌کنن و اونایی که ویندوز 7 داشتن مدت زیادی طول کشید تا به ویندوز 10 برسن – ولی این بار فرق داره.”

“این تغییر ویندوزه به Copilot+، و شما شاهد یه فشار بزرگ برای معرفی این نوع جدید از دستگاه خواهید بود. این دستگاه‌ها بهره‌وری رو افزایش میدن و استفاده‌های جدیدی دارن، و حالا یه مجموعه کامل‌تری از Copilot دارن، بنابراین فکر می‌کنم این انتقال این بار سریع‌تر از هر نسخه دیگه ویندوز خواهد بود. بنابراین فکر می‌کنم این یه فروش بزرگتر خواهد بود. و به‌نظرم پشت این اعداد، منطقی وجود داره و ما داریم کارهای زیادی انجام می‌دیم تا CPU اوریون که با مجموعه دستورات ARM کار می‌کنه رو به این صنعت بیاریم.”

به‌نظر می‌رسه که بازار کامپیوترهای ویندوزی در حال تغییر و تحولات جدیه. با ورود چیپ‌های Arm و تلاش‌های شرکت‌هایی مثل Qualcomm برای عرضه پردازنده‌های قدرتمند و کارآمدتر، رقابت تو این حوزه داغ‌تر از همیشه شده. هدف 50 درصدی Arm برای تصاحب بازار کامپیوترهای ویندوزی شاید بلندپروازانه به‌نظر برسه، اما با توجه به روندهای اخیر و تلاش‌های گسترده شرکت‌ها، کاملاً ممکن و واقعیه. از طرفی، با معرفی ویندوز جدید و ویژگی‌های Copilot+، کاربران بیشتری جذب این دستگاه‌ها خواهند شد و انتقال به این تکنولوژی‌ها سریع‌تر از قبل انجام خواهد شد. باید دید که آیا این پیش‌بینی‌ها در نهایت به واقعیت تبدیل میشن یا نه، اما چیزی که واضحه اینه که صنعت PC در آستانه یه تغییر بزرگ قرار داره.

آرش پدرام

سلام! من آرش پدرام هستم، ۲۵ سالمه و از سال ۹۵ تو دنیای جذاب تکنولوژی و سخت‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کنم. از همون اول که با کامپیوتر آشنا شدم، عاشق این حوزه شدم و شروع کردم به زیر و رو کردن بررسی قطعات مختلف. چند سالی تو بازار کامپیوتر ایران مشغول به کار شدم تا بتونم از نزدیک با نیازها و چالش‌های این حوزه آشنا بشم. به مرور زمان فهمیدم که جامعه تکنولوژی ایران به یه منبع تخصصی، پویان و بی‌طرف نیاز داره. این شد که به "توییک‌فا" پیوستم و حالا اینجا با هم کلی ماجراجویی‌های تکنولوژیکی داریم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا