اخباراخبار تکنولوژی

مشکل عجیب نسل 13 و 14 اینتل، انویدیا توپ رو تو زمین اینتل انداخت

حتی Nvidia هم از مشکلات ناپایداری Intel با پردازنده‌های Raptor Lake خبر داره، ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

مشکل اینتل

توی یادداشت‌های آخرین بروزرسانی درایور 552.12 خودش، Nvidia گفته که می‌دونه بسیاری از گیمرهایی که از پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh استفاده می‌کنن، با مشکلات پایداری روبرو هستن. Nvidia به کاربرانی که با پردازنده‌های نسل 13 یا 14 دچار کرش شدن بازی میشن، پیشنهاد داده که برای حل مشکل به اینتل مراجعه کنن.

در یادداشت‌های بروزرسانی Nvidia به‌طور خاص گفته شده اگر دارندگان پردازنده‌های نسل 13/14 با مشکلات پایداری، پیغام‌های خطای “کمبود حافظه ویدئویی” یا کرش شدن به دسکتاپ هنگام کامپایل کردن شیدرها در بازی مواجه میشن، باید به دو سایت مراجعه کنن که شامل یک صفحه انجمن اینتل به نویسندگی کارمند اینتل، توماس هانفورد، و یک آموزش از Rad Game Tools برای کاهش محدودیت‌های توان پردازنده به مشخصات پیش‌فرض اینتله.

صفحه انجمن که Nvidia به اون اشاره کرده، یک صفحه پشتیبانی‌ایه که توماس هانفورد تأیید کرده اینتل از گزارش‌هایی در مورد ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14 در برخی بارهای کاری خبر داره. او از کاربران خواسته که در صورت نیاز با پشتیبانی مشتریان Intel تماس بگیرن.

آموزش Rad Game Tools هم مشکلاتی رو که Nvidia نشون داده تأیید کرده. این سایت از مشکلات احتمالی پایداری در هنگام باز کردن شیدرها در Unreal Engine با استفاده از چیپ‌های Raptor Lake/Raptor Lake Refresh خبر داره. این مشکلات پایداری به قدری وحشتناکن که Unreal Engine حتی وقتی مشکل از پردازنده‌اس، پیغام خطای “کمبود حافظه ویدئویی” رو نمایش میده.

دو ماه پیش برای اولین بار در مورد این مشکل گزارش دادیم وقتی گزارش‌های اولیه در مورد ناپایداری نسل 13 به سرعت افزایش یافت. ما کشف کردیم که شرکای تولید مادربرد Intel مقصر بودن. تقریباً تمام شرکای تولید مادربرد Intel به صورت پیش‌فرض محدودیت ت

وان پردازنده را روی 4096 وات (یا بی‌نهایت) تنظیم می‌کنن. این رفتار برای چند نسل متوالی ثابت بوده، اما حالا باعث مشکلات گسترده‌ای با معماری پردازنده Raptor Lake شده که سریع ولی گرم و پرمصرفه.

مشکل تنظیم محدودیت توان 4096 وات اینه که این مقدار از مشخصات پیش‌فرض تعریف‌شده توسط اینتل برای هیچ یک از پردازنده‌هاش نیست. حد مجاز واقعی Intel برای اکثر پردازنده‌هاش خیلی کمتر از 200 واته، معمولاً حدود TDP مشخص‌شده برای پردازنده. Intel هیچ وقت پردازنده‌هاشو با محدودیت توان “بدون سقف” تست نمی‌کنه و به همین دلیل، هرگونه محدودیت توان بدون سقف باید مثل اورکلاکینگ در نظر گرفته شه.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا