اخباراخبار سخت افزار

پردازنده‌های Lunar Lake اینتل بیش از 100TOPS قدرت پردازش AI دارن!

که 45TOPS رو از واحد NPU می‌گیره!

مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، تو رویداد Vision 2024 یه پردازنده Lunar Lake نشون داد، پردازنده نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها، و گفت این چیپ تو کارهای هوش مصنوعی بیشتر از 100 ترا عملیات در ثانیه (TOPS) قدرت داره، که 45 تاش فقط از NPU اش میاد. ادامه این خبر رو با توییک‌فا همراه باشید.

این مقدار 100 ترا عملیات در ثانیه، سه برابر عملکرد هوش مصنوعی چیپ‌های فعلی اینتله و به اون چیزی که تو AI Summit توی تایپه گفته بودن می‌رسه، که گفته بودن برای پی‌سی‌های هوش مصنوعی نسل بعد باید حداقل 45 تا TOPS از NPU داشته باشه. تو اون رویداد، مدیران اینتل تو یه جلسه پرسش و پاسخ با تامز هاردور، همچنین گفتن که بعضی از بخش‌های Copilot مایکروسافت به زودی مستقیم روی پی‌سی‌های ویندوزی اجرا میشه.

پردازنده اینتل Lunar Lake

چیپ‌های فعلی Meteor Lake اینتل فقط 10 ترا عملیات در ثانیه (TOPS) از NPU شون ارائه میدن، که از حد نیاز برای پی‌سی‌های هوش مصنوعی نسل بعد کمتره. 45TOPS از NPU توی Lunar Lake مارو به حد نیازمون می‌رسونه. گلسینگر راجع به اینکه 55 ترا عملیات باقی از کجا میاد، توضیح بیشتری نداد. ولی منطقیه که انتظار داشته باشیم حدود 50 تا TOPS از GPU و 5 تا 10هم از هسته‌های CPU باشه. هدف از وجود واحد NPU اینه که اون 45 ترا عملیات رو با مصرف انرژی خیلی کمتر نسبت به GPU داشته باشیم و بهینگی پردازش هوش مصنوعی در سیستم‌ها بالا بره.

پردازنده اینتل

پلتفرم Ryzen Hawk Point فعلی AMD یه NPU با 16 تا TOPS عملکرد داره، که اینم زیر حد نیاز برای پی‌سی‌های هوش مصنوعی نسل بعدیه. با این حال، AMD به تازگی بیانیه‌ای فرستاد:

“ما باور داریم یه پی‌سی هوش مصنوعی نیاز به موتورهای قوی CPU ،GPU و NPU داره، که همین رو AMD بیش از یه ساله با سری Ryzen 7040 و حالا 8040 ارائه داده. تو رویداد Advancing AI دسامبر، ما از پردازنده‌های موبایل نسل بعدیمون با نام “Strix Point” که معماری XDNA 2 دارن گفتیم، که تا 3 برابر عملکرد هوش مصنوعی نسل جاری داره. ما باور داریم این عملکرد ما رو در جایگاه اول انتخاب برای پی‌سی‌های هوش مصنوعی نسل بعدی نگه می‌داره.” — نماینده AMD به تامز هاردور.

AMD بیشتر توضیح نداد و جزئیات عملکرد ارائه شده از هر واحد رو تفکیک نکرد، ولی یه محاسبه ساده NPU Strix Point رو 48 تا TOPS نشون میده اگر واقعا عملکرد NPU سه برابر شده باشه.

چیپ‌های Snapdragon X Elite کوالکام هم کارو برای اینتل و AMD سخت می‌کنه، این چیپ‌های آرم با 45 تا TOPS عملکرد از NPUشون (75 تا TOPS کل) تو “وسط سال” معرفی می‌شن، که یه رقابت تنگاتنگی رو بین اینتل، AMD و کوالکام برای رهبری در نسل بعدی پی‌سی‌های هوش مصنوعی راه می‌اندازه.

به نظر می‌رسه اینتل با چیپ‌های Core Ultra Meteor Lake اش یه شروع خوب داشته. گلسینگر میگه شرکت تا به حال پنج میلیون پی‌سی هوش مصنوعی فرستاده و برنامه داره تا آخر سال 40 میلیون واحد بفرسته. این یه شروع محکمه به سمت هدف شرکت برای فرستادن 100 میلیون چیپ پی‌سی هوش مصنوعی تا آخر 2025.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا