اخباراخبار سخت افزار

ایسوس نسخه جدیدی از کارت گرافیک GT 710 EVO رو معرفی کرد!

گرافیک ده‌ساله‌ی انویدیا هنوز محبوبیت داره

کارت گرافیک جدید ایسوس، GeForce GT 710 EVO، با یک هیت‌سینک خنک‌کننده‌ی پسیو (بدون فن)، پورت‌های HDMI ،DVI ،VGA و 2 گیگابایت حافظه GDDR5 عرضه میشه. ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

ایسوس به‌خاطر ساخت انواع کارت گرافیک معروفه، از مدل‌های لوپروفایل پایین‌رده گرفته تا بهترین کارت گرافیک های بازار. ولی این بار تصمیم گرفته یه مدل جدید از کارت GT 710 عرضه کنه، مثل مدل قبلی GT710 که چهارتا پورت HDMI‌ داشت و چهار سال پیش معرفی شده بود. این کارت جدید، یعنی GT 710 2GB GDDR5 EVO، طراحی کم‌حجمی داره که برای سیستم‌های SFF و HTPC بهینه شده. هنوز قیمت و زمان عرضه این کارت مشخص نشده.

این GPU که بر اساس معماری Kepler ساخته شده، ده سال پیش عرضه شد و در زمان خودش کندترین محصول Kepler بود که می‌شد خرید، البته به‌غیر از چند مدل موبایلی. با این حال، چند دلیل وجود داره که باعث شده ایسوس تصمیم بگیره در سال 2024 یه مدل دیگه از GT 710 تولید کنه. این کارت‌های قدیمی برای راه‌اندازی سیستم‌های خیلی قدیمی که با GPUهای جدید و فریمور UEFI مادربردهای جدید سازگار نیستن، خیلی مناسبن. GT 710 همچنین یکی از ارزون‌ترین کارت گرافیک های دنیاست و میشه نو خریدش، که این برای کسایی که بودجه خیلی کمی برای خرید GPU دارن، خیلی جذابه.

GT 710 EVO ایسوس یکی از ساده‌ترین کارت گرافیک های فعلیه. این کارت یه PCB کم‌حجم آبی داره که یه هیت‌سینک سیاه‌رنگ روی GPU مدل GK108B قرار داره. این کارت قراره با سه تا پورت VGA ،HDMI و DVI عرضه بشه، که باعث میشه یکی از معدود کارت‌های امروزی باشه که هنوز پورت VGA داره. البته وقتی بخوای از براکت کم‌حجم PCIe استفاده کنی، باید پورت VGA رو جدا کنی. از نظر مشخصات، این کارت فقط 2 گیگابایت حافظه GDDR5 و رابط PCIe Gen 2 داره. GPU شامل 192 واحد پردازش شیدر، هشت ROP و 512 کیلوبایت کش L2، باس حافظه 64 بیتی و فرکانس مرجع 954 مگاهرتزه. مصرف برق این GPU خیلی پایینه، حدود 20 وات، که باعث میشه تقریباً با هر سیستمی که اسلات x16 PCIe داره سازگار باشه.

با وجود گذشت ده سال، GT 710 هنوز همه جا فروخته میشه و در انواع مختلف در دسترسه. حتی جانشین‌های انویدیا مثل GT 1010 و GT 1020 به اندازه GT 710 موفق نبودن. تنها محصول سطح پایین انویدیا که هنوز به طور گسترده در دسترسه، GT 1030 هست که اونم معمولاً حدود 100 دلار قیمت داره، که بیشتر از دو برابر قیمت GT 710 و نزدیک به قیمت GPUهای بازی سطح پایین هست. به هر دلیلی، تقاضا برای GT 710 هنوز اونقدر زیاده که تولید‌کننده‌ها همچنان این GPU رو تولید می‌کنن، و به‌همین خاطر ایسوس GT 710 EVO رو عرضه کرده.

آرش پدرام

سلام! من آرش پدرام هستم، ۲۵ سالمه و از سال ۹۵ تو دنیای جذاب تکنولوژی و سخت‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کنم. از همون اول که با کامپیوتر آشنا شدم، عاشق این حوزه شدم و شروع کردم به زیر و رو کردن بررسی قطعات مختلف. چند سالی تو بازار کامپیوتر ایران مشغول به کار شدم تا بتونم از نزدیک با نیازها و چالش‌های این حوزه آشنا بشم. به مرور زمان فهمیدم که جامعه تکنولوژی ایران به یه منبع تخصصی، پویان و بی‌طرف نیاز داره. این شد که به "توییک‌فا" پیوستم و حالا اینجا با هم کلی ماجراجویی‌های تکنولوژیکی داریم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا