اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

کوالکام: Snapdragon داره به همه مدل‌های پی‌سی از جمله دسکتاپ‌ها میاد!

مدیرعامل کوالکام، کریستیانو آمون، توی رویداد Computex تایپه اومد روی صحنه و درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی این شرکت با Snapdragon X Elite و CoPilot+ حرف زد، با شعار “تولد دوباره پی‌سی”. اما خبر مهم اینه که چیپ‌های کوالکام دارن به دسکتاپ‌ها هم می‌رسن، ادامه این خبر جذاب رو با توییک فا همراه باشید.

جهشی بزرگ در دنیای PC ها

آمون Snapdragon X Elite رو به عنوان “یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ویندوز” معرفی کرد و گفت که به‌نظرش این تغییر به اندازه انتقال به ویندوز ۹۵ توی دهه ۹۰ مهمه. ادعا کرد که “نسل بعدی پی‌سی‌ها الان اینجا هستن.”

چیپ‌های Snapdragon معمولاً تو دستگاه‌های موبایل و کم‌مصرف استفاده می‌شدن، ولی آمون توی این ارائه اعلام کرد که Snapdragon X و CoPilot+ دارن به “همه مدل‌های پی‌سی” میان. کوالکام داره با شرکایی مثل Acer ،Asus ،Dell ،HP ،Lenovo ،Microsoft و Samsung کار می‌کنه تا یه مجموعه بزرگ از پی‌سی‌های مبتنی بر Snapdragon تولید کنه. خیلی از این دستگاه‌ها از ۱۸ ژوئن در دسترس خواهند بود.

رئیس و مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، توی یه بخش ویدیویی درباره همکاری مایکروسافت با کوالکام، به‌خصوص توی زمینه هوش مصنوعی، حرف زد. الان بیشتر از ۲۰ مدل پی‌سی CoPilot+ با CPU‌های Snapdragon موجوده که NPU‌هایی دارن که تا 45TOPS عملکرد دارن.

آمون به بخشی درباره “انقلاب هوش مصنوعی مولد” می‌پردازه و می‌گه که “این‌ها غیرقابل جایگزین می‌شن” و “پی‌سی ویندوز شما با گذشت زمان بهتر می‌شه.” بعد یه ویدیو نشون میده که یه بازیگر با یه دستیار هوش مصنوعی کار می‌کنه و مشکلات خونه رو حل می‌کنه در حالی که داره آماده میشه. انگار خیلی از آینده‌ای که توی سریال Star Trek می‌بینیم دور نیستیم. به طور جدی، این ویدیو یه گفتگوی طبیعی بین انسان و هوش مصنوعی رو نشون میده که مشکل رو تشخیص میده، هزینه تعویض و تعمیر رو مقایسه می‌کنه و حتی مجاز به استفاده از کارت اعتباری هم هست. برای خلاق‌ها، به نظر می‌رسه که دید کوالکام از آینده هوش مصنوعی شامل همکاری با موزیسین‌ها برای حذف عناصر ترک‌های موسیقی و شناسایی آکوردهاست. آخرین بخش هم دستیار هوش مصنوعی رو نشون میده که توی یه کافی‌شاپ کار می‌کنه و توی یه تماس ویدیویی زنده، چندین زبان رو ترجمه می‌کنه. الان این‌ها همشون علمی‌-تخیلی هستن، ولی به‌زودی واقعیت میشن.

تکنولوژی‌ای که پشت همه این سناریوهای با دقت ساخته شده قرار داره، NPU (واحد پردازش عصبی) داخل Snapdragon X Elite هست. با 45TOPS ،Snapdragon X Elite سریع‌ترین NPU برای لپ‌تاپ‌ها رو داره و بهترین عملکرد به ازای هر وات رو ارائه میده. آمون میگه که Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus عملکرد هوش مصنوعی یکسانی دارن.

سرعت، مصرف برق و دمای پردازنده Snapdragon X Elite

عملکرد به ازای هر وات Snapdragon X Elite (X1e-80-100) چطور با بقیه CPU‌ها مقایسه میشه؟ توی یه اسلاید، آمون ادعا می‌کنه که Snapdragon X Elite نسبت به M3 اپل ۲.۶ برابر و نسبت به Core Ultra 7 اینتل ۵.۴ برابر عملکرد به ازای هر وات بیشتری داره. آمون درباره نیاز به اجرای مداوم هوش مصنوعی صحبت می‌کنه و میگه این مسئله سه چیز رو در نظر می‌گیره: سرعت، مصرف انرژی و حرارت. با تأکید بر حرارت، اسلایدی رو نشون میده که عملکرد حرارتی یه لپ‌تاپ با Snapdragon X Elite رو در مقابل لپ‌تاپی با Intel Core Ultra 7 155H نمایش میده. با استفاده از دوربین حرارتی، لپ‌تاپ اینتل یه نقطه داغ قابل توجه روی کیبورد داره، با یه بخش بزرگ قرمز که نشون‌دهنده داغ‌ترین قسمته. لپ‌تاپ Snapdragon X Elite نسبتاً خنک باقی می‌مونه، با فقط یه نقطه زرد روشن که نشون میده کجاش گرمه.

آرش پدرام

سلام! من آرش پدرام هستم، ۲۵ سالمه و از سال ۹۵ تو دنیای جذاب تکنولوژی و سخت‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کنم. از همون اول که با کامپیوتر آشنا شدم، عاشق این حوزه شدم و شروع کردم به زیر و رو کردن بررسی قطعات مختلف. چند سالی تو بازار کامپیوتر ایران مشغول به کار شدم تا بتونم از نزدیک با نیازها و چالش‌های این حوزه آشنا بشم. به مرور زمان فهمیدم که جامعه تکنولوژی ایران به یه منبع تخصصی، پویان و بی‌طرف نیاز داره. این شد که به "توییک‌فا" پیوستم و حالا اینجا با هم کلی ماجراجویی‌های تکنولوژیکی داریم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا