اخباراخبار سخت افزار

خنک‌کننده‌های جدید Direct-Die از EKWB که به سراغ پردازنده‌های داغ اینتل میان!

EKWB اولین خنک‌کننده مخصوص CPUهای دلید شده رو معرفی کرد

بر اساس افزایش بسیار زیاد مصرف برق توسط CPUهای مدرن امروزی، EKWB اولین سیستم خنک‌کننده مایع همه‌کاره جهان رو مخصوصاً برای CPUهای نسل 12، 13 و 14 که دلید شدن، ساخته. EK میگه که این خنک‌کننده جدید به‌دلیل افزایش شدید کاربرانی که CPUهاشون رو دلید می‌کنن تا عملکردشون رو ببرن بالا، ساخته شده. ادامه این خبر جذاب رو با توییک فا همراه باشید.

این شرکت واتربلاک‌های Direct Die اش برای AMD و Intel رو برای کاستوم‌لوپ‌ها مجددا طراحی کرده و قطعات جایگزین رایگانی رو برای سری‌های موجودش پیشنهاد میده تا عملکرد رو بهبود ببخشه. شرکت همچنین ۱۵٪ تخفیف برای مدل‌های جدیدتر به مشتریان تأثیرپذیرش پیشنهاد می‌کنه، که در ادامه توضیح میدمش.

این AIO که EK-Nucleus CR360 نام داره، یک AIO 360 میلی‌متریه که فقط برای CPUهای Intel LGA 1700 دلید شده طراحی شده. صفحه تماس پایین بلاک تغییر کرده تا از CPUهای دلید شده با یک فرورفتگی بزرگ در وسط برای خنک کردن CPU-Die پشتیبانی کنه. این خنک‌کننده با سه فن ۱۲۰ میلی‌متری RGB از EK، بلاک پمپ با نورپردازی RGB و کابل‌های روکش‌دار عرضه میشه.

AIO جدید EKWB موانع عبور گرما رو به شدت کاهش داده. قیمتش هم ۱۸۳.۹۹ دلاره، که از نظر قیمتی نسبت به خیلی از کاستوم لوپ‌ها پایین‌تره، حتی کاستوم‌هایی که فقط CPU رو وارد لوپ می‌کنن. از نظر راحتی اسمبل هم چون با یک AIO طرفیم نسبت به کاستوم لوپ خیلی راحت‌تر کار جمع میشه. با کاستوم لوپ، باید از پایه سیستمش رو طراحی کنید و به‌صورت دستی لوپ رو پرش کنید، که ممکنه برای تازه‌کارا منجر به نشت و خرابی قطعات بشه.

EK به یک نکته جالب هم اشاره کرده: به نظر می‌رسه خیلی‌ها CPUهای LGA 1700 خودشون رو دلید می‌کنن، به‌حدی که EK فقط بر اساس این واقعیت AIO جدید خودش رو دور این موضوع ساخته.

دلایل خوب زیادی وجود داره که باعث میشه دلید کردن CPUهای هیبریدی جدید اینتل مثل 13900K ،14900K ،13700K و 14700K به نفعمون باشه. این چیپ‌ها به تنهایی میزان قابل توجهی انرژی مصرف می‌کنن که این یعنی دماهای بسیار بالایی دارن. توی بررسی‌های i9-14900K دیدیم که می‌تونه بیش از 300 وات مصرف کنه. الگوی مصرفی اینتل شبیه به AMDئه و تا جایی که ممکنه از محدودیت دماییشون استفاده می‌کنن و بعد که به تراتل خوردن شروع به کاهش فرکانس می‌کنن، که یعنی این CPUها حتی با بهترین خنک‌کننده‌ها هم دوست دارن داغ بمونن.

دلید کردن CPUهایی مثل i9-14900K می‌تونه دما رو به شدت پایین بیاره، عملکرد رو بالا ببره و فضای بیشتری برای اورکلاک کردن ایجاد کنه. یکی از بهترین اورکلاکرهای دنیا یعنی Der8auer، یک 14900K رو دلید کرد و تونست یک هدروم 12 درجه‌ای برای خودش ایجاد کنه و دمای چیپ رو از 93.1 به 83.2 درجه پایین آورد (آره، حتی با دلید هم چیپ هنوز تو دماهای بالای ۸۰ درجه کار می‌کنه).

واتربلاک‌های جدید Direct-Die از EKWB

EKWB هم از چندین بلاک جدید دایرکت-دای برای پردازنده‌های اینتل و AMD رونمایی کرده. نسخه AMD که گفته شده یک محصول جدیده که مخصوص بهبود تجربه نصب طراحی شده. «برخلاف راه‌حل‌های دیگه که نیاز به دستکاری کلد پلیت دارن، این بلاک دارای کلد پلیتیه که خصوصاً برای CPUهای AM5 Ryzen 7000 Series دلید شده طراحی شدن.»

از نظر خنک‌کاری، EKWB کارهایی انجام داده تا عملکرد رو نسبت به طراحی‌های قبلی بهتر کنه. گفته میشه که بلاک جدید AMD دارای ساختار پره‌ای‌ئه که تنظیم شده تا ۱۰۰٪ از جریان خنک‌کننده رو روی چیپلت‌های CPU رایزن هدایت کنه.

واتربلاک اینتل یک بلاک کاملاً جدیده که از پایه و اساس فقط برای چیپ‌های دلید شده اینتل ساخته شده. شامل یک کلد پلیت توسعه‌یافته مخصوص، ساختار پره خنک‌کننده و مکانیزم نصب میشه. برای تضمین تماس بهینه با CPU، از پایه‌های قرار گرفته در چهار گوشه واتربلاک استفاده می‌کنه، که نگرانی‌ها در مورد اعمال فشار زیاد یا کم بر روی دای CPU رو برطرف می‌کنه، دقیقاً مثل کاری که واتربلاک Direct Die AM5 انجام میده.

EK میگه که واتربلاک‌های دایرکت-دای کاستوم اصلی‌اش به انتظارات نرسیدن، بنابراین داره قطعات جایگزین رایگان به علاوه تخفیف برای مدل‌های جدیدتر ارائه میده. این چیزیه که EK در این باره میگه:

EK قبول داره که محصول LGA1700 Velocity² Direct Die نتونست انتظارات همه رو برآورده کنه، همونطور که توی برخی از بازخوردها و فیدبک‌های جامعه علاقمندان به کامپیوتر ثبت شده. برای مشتریانی که از خرید Velocity² Direct Die راضی نبودن، ما گزینه ارسال کلد پلیت و محافظ‌های دای به‌صورت رایگان رو پیشنهاد می‌دیم. اگر این قطعات جایگزین مشکل رو حل نکنن، مشتریان می‌تونن درخواست بازپرداخت کامل برای واتربلاک رو بکنن.

برای نشون دادن عشق و حمایت از اولین خریداران واتربلاک EK-Quantum Velocity² Direct Die، هر دارنده‌ای از این واتربلاک واجد شرایط ۱۵٪ تخفیف برای خرید واتربلاک جدید Velocity² Direct Die Core Edition و Velocity² Direct Die AMD Ryzen Editionئه. این نسخه‌ها دوباره طراحی شدن تا ثبات نصب و عملکرد حرارتی بهتری داشته باشن، در حالی که ایمنی دای CPU رو حفظ کنن.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا