اخباراخبار تکنولوژی

زلزله تایوان تاثیر خاصی روی قیمت و عرضه DRAM نذاشته!

ترندفورس گزارش داده که اکثر تولیدکننده‌های DRAM دیگه به‌طور کامل از بحران خارج شدن ولی به نظر می‌رسه هنوز قراره قیمت‌ها به‌دلیل زلزله تایوان یه‌کمی بالاتر بره. ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

زلزله تایوان

هفته‌ی پیش، تایوان زلزله شدیدی رو تجربه کرد و گزارش‌های بعدی در مورد سازنده‌های حافظه که دو روز پیش از انتشار قیمت‌های قراردادی DRAM خودداری کردن، نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت DRAM ایجاد کرد. این افزایش قیمت‌ها هنوز ممکنه اتفاق بیوفته، ولی، با تشکر از گزارش ترندفورس، حالا می‌دونیم که تاثیر زلزله روی DRAM توی همون هفته تصحیح شد و تاثیر کلی روی تولید DRAM در سه ماهه دوم به نظر می‌رسه تا حد ۱٪ باشه.

در کل، پنج کارخانه تولید DRAM که متعلق به چهار تامین‌کننده درگیر در زلزله بودن، توسط ترندفورس ارزیابی شدن. این‌ها شامل دو تا از کارخانه‌های Micron’s fab، یک کارخانه از Nanya ،Winbond، و PSMC بود.

در برابر افزایش قیمت‌های تایید شده‌ی آینده به HDDها و فلش NAND (حداقل از Western Digital)، خبری که میگه تولیدکننده‌های DRAM با تخمین تاثیر ۱٪ روی تولید کل DRAM توسط ترندفورس، از زلزله بدون مشکل جدی گذر کردن قطعا باعث خوش‌بینی میشه. پس، آیا چیزی هست که باید نگرانش باشیم؟

خب، قیمت‌های قراردادی هنوز توسط اکثر تولیدکننده‌ها دوباره شروع نشده، به جز SK hynix و DRAM موبایلشون. وضعیت قیمت پیشنهادی اونجا به نظر “معتدل” میاد، پس ترندفورس انتظار داره که افزایش قیمت DRAM موبایل در سه ماهه دوم بین ۳٪ تا ۸٪ باشه.

به‌نظر می‌رسه بیشترین احتمال برای افزایش قیمت در RAMهای DDR3 (به‌دلیل قدمت و در نتیجه کمبودشون) و همچنین در RAM‌های بالارده سرور وجود داره. فعلا هیچ تخمین عددی از تاثیراتی که انتظار میره نداریم، اما گزارش شده که بیشترین خسارت‌های مایکرون به تاسیسات رده‌بالاشون برای RAMهای سرور وارد شده. تولید HBM مایکرون در ژاپن انجام میشه که خوشبختانه توسط این زلزله آسیب ندیده، اما به هر حال، بازار DRAM اونها خیلی بزرگ‌تره.

DDR4 و DDR5 معطوف به مصرف‌کننده‌های استاندارد، در واقع ممکنه کمترین افزایش قیمت‌ها رو تجربه کنن، چون تقاضا براشون کمتره. اکثر افرادی که الان به DDR4 یا DDR5 نیاز دارن، به‌سادگی همین حالا اونها رو دارن، و تاثیر روی تولید و موجودی به‌گونه‌ای بود که ترندفورس انتظار داره افزایش قیمت‌های جزئی ناشی از زلزله به‌سرعت عادی بشه.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا