اخباراخبار سخت افزار

احتمالا AMD برای پردازنده‌های جدیدش سراغ تغییر سوکت میره!

+AM5 و پردازنده‌های Granite Ridge توی ابزار استخراج میکروکد لیست شدن.

AMD داره روی یه نسخه‌ی جدید از سوکت AM5 کار می‌کنه، به اسم +AM5. یه برنامه به اسم MC Extractor که کدهای میکروی پردازنده‌های AMD و اینتل رو تجزیه و تحلیل می‌کنه، تازگیا قابلیت تشخیص +AM5 و پردازنده‌های AMD با شناسه‌ی سی‌پی‌یو 00B40Fxx رو اضافه کرده. ادامه این خبر رو با توییک‌فا همراه باشید.

این ابزار، الگوی میکروکد AMD رو برای +AM5 تنظیم کرده و اضافه کرده که می‌تونه پردازنده‌هایی با سی‌پی‌یوآی‌دی 00B40Fxx رو تشخیص بده. در مورد پردازنده‌های 00B40F40 و 00B40F00، این ابزار می‌تونه اونا رو شناسایی کنه. HXL فکر می‌کنه که پردازنده‌های 00B40Fxx ممکنه همون پردازنده‌هایی با کدنیم Granite Ridge یا Fire Range باشن، ولی این فقط حدس و گمانه.

حالا که همزمان از سی‌پی‌یو و سوکت عرضه‌نشده صحبت شده، ممکنه به این معنی باشه که پردازنده‌های AMD با این شناسه‌ها از سوکت +AM5 استفاده کنن، ولی این مطلقا اینطور نیست و می‌تونه بی‌ربط باشه.

هر کسی که به این موضوع علاقه داره، حتما می‌پرسه +AM5 چیه. منطقی‌ترین جواب اینه که این سوکت جایگزین AM5 میشه، احتمالا تو سال ۲۰۲۶ یا بعد از اون. +AM5 قراره چند ویژگی جدید اضافه کنه، مثل ولتاژهای مختلف، مدار تغذیه‌ی متفاوت، تقسیم‌بندی متفاوت PCIe، قابلیت‌های رابط جدید (مثل USB4 نسخه‌ی ۲، دیسپلی‌پورت با UHBR20)، یا چیزهای دیگه.

باید گفت که با اینکه معمولا سوکت‌های سی‌پی‌یو رو با تعداد پین‌هاشون می‌شناسن (مثل AM5 که ۱۷۱۸ پین داره)، سوکت‌های مدرن سی‌پی‌یو معمولا پین‌های بیشتری دارن تا اون چیزی که استفاده می‌کنن. پس، +AM5 می‌تونه فقط همون AM5 باشه با چند پین اضافی فعال. در همین حال، پردازنده‌های +AM5 احتمالا یه کلید مکانیکی دارن که اطمینان میده نمی‌شه توی مادربردهای AM5 نصبشون کرد.

نکته‌ی کلیدی +AM5 اینه که قراره تا جای ممکن از ویژگی‌های مکانیکی AM5 استفاده کنه تا هزینه‌ها برای شرکای AMD کمتر بشه. همچنین، AMD شاید سعی کنه اطمینان بده که مادربردهای +AM5 با پردازنده‌های AM5 سازگاری دارن، که به سرعت بخشیدن به راه‌اندازی پلتفرم در بخش‌های مختلف بازار کمک می‌کنه.

در همین حال، AMD به‌صورت عمومی اعلام کرده که از سوکت AM5 تا سال ۲۰۲۵ و بعد از اون پشتیبانی می‌کنه، پس میشه گفت انتظار میره پردازنده‌های مبتنی بر Zen5 که امسال میان، از همین سوکت استفاده کنن. با این حال، منطقیه که انتظار داشته باشیم +AM5 تو سال ۲۰۲۶ یا بعد از اون ظاهر بشه.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا