اخباراخبار سخت افزار

برخی از مادربردهای MSI Z790 به دلیل ترک‌خوردگی چیپست از کار افتادن!

یک خطا در تولید ممکنه صدها مادربرد رو تحت تأثیر قرار داده باشه

یک سری از کاربران در فضای مجازی شروع کردن به گلایه کردن که مادربردهای MSI Z790شون از کار افتاده و اصلا بالا نمیاد. بعد که دقیق‌تر نگاه کردن، دیدن چیپست مادربرد MSI ترک خورده و دیگه کار نمی‌کنه. این حرفا اول توی Reddit و جاهای دیگه پخش شد و بعدشم تکنسین‌ها این موضوع رو تایید کردن و گفتن این مشکل از چیزی که فکر می‌کردن بزرگ‌تره.

این مادربردهای Z790 از پاییز 2022 برای پردازنده‌های نسل ۱۲ تا ۱۴ اینتل اومده بودن. اما گزارش‌های خرابی فقط از چند ماه پیش تو انجمن‌های مختلف شروع شده. اول همه فکر می‌کردن فقط یه مشکل کوچیکه، اما بعد دیدن که بعضی‌ها بیش از یک ساله دارن همین مشکل رو تجربه می‌کنن. MSI هم اون موقع مادربردهای خراب رو عوض کرده بود.

یکی از یوتیوبرها، یه تکنسین به اسم Joshi Repair، نشون داد که یکی از همین مادربردهای MSI Z790 Tomahawk WiFi رو بدون اینکه هیت‌سینک PCH رو قبل فیلم برداری برداره چک کرده و میگه که این ترک به‌خاطر یه اشتباه توی کارخانه به‌وجود اومده. یعنی یا اصلا روشن نمیشه یا توی روشن شدن گیر می‌کنه.

وقتی هیت‌سینک PCH رو بردارید و خمیر حرارتی رو تمیز کنید، یک سری خراش‌هایی می‌بینید که در واقع ترکه. با استفاده از دوربین حرارتی و الکل ایزوپروپیل، وقتی مادربرد رو روشن می‌کنید، معلوم میشه که این خراش‌ها در واقع ترک هستن. تنها راه‌حل هم اینه که مادربرد رو برگردونید به تولیدکننده یا یه دونه دیگه بخرید.

با یک نمونه فقط سخته که بگیم این ترک‌ها در مادربرد MSI دقیقاً به چه دلیلی ایجاد شدن، اما حدس و گمان‌هایی وجود داره. بعضی‌ها میگن ممکنه توی فرایند Soldering اتفاق افتاده باشه. بر اساس جهات ترک‌ها، یه حدس دیگه هم زده شده که ممکنه این ترک‌ها بخاطر هیت‌سینک باشن و بعد از نصب هیت‌سینک به‌وجود اومدن.

هرچی باشه، تا حالا این ترک‌های چیپ Z790 PCH فقط روی مادربردهای MSI دیده شدن. یعنی مشکل خاصی با MSI و کارخونه‌ش هست. این مادربردها به لهستان فرستاده شدن و چند صد مورد مشابه اونجا دیده شده.

خرابی‌های تولیدی می‌تونه هر برندی رو درگیر کنه. اما سوال اینه که چطوری این مادربردها تونستن از کنترل کیفیت رد بشن، با فرض اینکه نتونستن فرایند POST رو تموم کنن. مهم‌تر اینه که الان چی میشه و این مشکلات چطور حل میشن.

تا این لحظه که داریم این خبر رو در توییک فا می‌نویسم، MSI هیچ اعلامیه‌ای درباره این قضیه نداده و برنامه‌ای هم برای فراخوان دسته‌ای نداره. اگر مشکل از یک سری پارت‌نامبر خاص باشه، یا کلا مشکل از همه Z790 ها باشه، بهترین کار برای MSI اینه که یه راه‌حل آسون برای جایگزینی مادربردهای معیوب بده، هم برای مادربردهایی که چیپستشون همین الان شکسته وهم برای مادربردهایی که در آینده ممکنه به این مشکل بخورن.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا