اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

اینتل تایید کرد، اجرای آفلاین هوش مصنوعی Copilot با استفاده از پردازنده‌های نسل جدید اینتل

قبلا شایعاتی رو شنیده بودیم که می‌گفتن سرویس هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت به زودی به جای فضای ابری، به صورت local روی رایانه‌های شخصی اجرا میشه، ولی نتونستیم این شایعات رو تایید کنیم. اما امروز، در نشست هوش مصنوعی اینتل در تایوان، این وضعیت تغییر کرد. مدیران اینتل به صورت رسمی تایید کردن که Copilot به‌زودی به‌صورت local روی رایانه‌های شخصی اجرا میشه. نمایندگان این شرکت همچنین نیاز به پردازش ۴۰ ترا عملیات بر ثانیه (TOPS) برای کامپیوترهای نسل بعدی اشاره کردن. ادامه این خبر رو با توییک‌فا همراه باشید.

مایکروسافت درباره برنامه‌هاش برای رایانه‌های هوش مصنوعی زیاد صحبتی نکرده و اجازه داده اینتل به‌طور رسمی تعریف خودش از یک رایانه هوش مصنوعی رو اعلام کنه. تعریف جدیدی که مایکروسافت و اینتل با هم توسعه دادن، میگه که یک رایانه هوش مصنوعی باید شامل واحد پردازش عصبی (NPU)، واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، کوپایلت مایکروسافت، و یک کلید فیزیکی کوپایلوت مستقیماً روی صفحه کلید باشه.

کامپیوترهایی که این شرایط رو برآورده می‌کنن، در حال حاضر در حال ارسال هستن، اما این فقط اولین موج از ابتکار رایانه هوش مصنوعیه. اینتل در پاسخ به سوالات درباره نیازهای حافظه احتمالی برای رایانه‌های هوش مصنوعی آینده، نیازهای آینده مایکروسافت برای رایانه‌های هوش مصنوعی رو فاش کرد.

تاد لوولن، معاون گروه کامپیوتینگ مشتریان اینتل، گفت:
“اما در مورد نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید، یک تداوم یا تکامل وجود دارد، که سپس ما به رایانه هوش مصنوعی نسل جدید با نیاز به 40TOPS در NPU خواهیم رفت،”. “محصول نسل بعدی ما که در راه است در این دسته قرار می‌گیرد.”

“و وقتی به نسل بعدی می‌رسیم، فقط این امکان رو به ما میده که چیزهای بیشتری رو به‌صورت محلی اجرا کنیم، دقیقاً مثل اینکه چطور کوپایلت یا بیشتر عناصر کوپایلت به‌صورت محلی روی سیستم کاربر اجرا میشه. این به این معنا نیست که همه چیزها در کوپایلت به صورت آفلاین یا لوکال اجرا میشه، اما شما تعداد زیادی از قابلیت‌های کلیدی رو خواهید داشت که روی NPU اجرا میشن.”

به طور قابل توجهی، NPU Meteor Lake اینتل تا ۳۴ ترا عملیات در ثانیه را ارائه میده، در حالی که پلتفرم رقیب Ryzen از AMD یک NPU با ۳۹ ترا عملیات در ثانیه داره که هر دوی این‌ها از نیاز مایکروسافت کمترن. کوالکام هم تراشه‌های X Elite با تأخیر زیادی داشته که با 45TOPS، اواخر امسال وارد بازار میشن.

لوولن توضیح داد که مایکروسافت روی تجربه مشتری با پلتفرم‌های جدید تمرکز داره. مایکروسافت اصرار داره که Copilot به جای GPU روی NPU اجرا بشه تا تأثیر روی عمر باتری رو به حداقل برسونه.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا