بررسیمادربرد

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG Strix Z790-H WiFi DDR5

در این بررسی می‌خوایم نگاهی به مادربرد ASUS ROG Strix Z790-H Gaming Wi-Fi داشته باشیم. سری H ایسوس یکم آندر-ریتده ولی نسبتا امکانات خوبی با قیمت خوب ارائه می‌کنه، بریم تو کارش ببینیم این مادربرد چه مشخصاتی داره و با باقی مدل‌های ایسوس چه تفاوت‌هایی داره.



مدار تنظیم کننده ولتاژ

روی این مادربرد، ایسوس یه مدار تنظیم کننده ولتاژ (VRM) قوی چیده که با پاوراستیج‌های 80 آمپری با ترکیب 16+1+2 ای که داره، می‌تونه قدرت زیادی رو به پردازنده برسونه. این باعث می‌شه حتی توی سنگین‌ترین شرایط کاری هم، پردازنده بتونه به حداکثر توان خودش برسه بدون اینکه دچار نوسان یا افت عملکرد بشه. این مدار VRM با خنک‌کننده‌های بزرگ و کارآمدی پوشیده شده که دما رو در بهترین حالت نگه می‌داره. در مقایسه با مادربرد Z790-F ایسوس، تنها فرقی که در VRM هست کاهش 10 آمپری آمپریج پاوراستیج‌هاشه، این مادربرد 16 پاوراستیج 80 آمپری داره و Z790 نسخه اف، 16 پاوراستیج 90 آمپری داره. یعنی جمعا 16*10=160 آمپر از توان VRM ما کم شده که از اختلاف Z790-E و Z790-F هم کمتره. این میزان از اختلاف همچنان نمی‌تونه تاثیر خاصی روی عملکرد مادربرد بذاره، مگر برای اورکلاکرهای فوق حرفه‌ای که اونا سراغ این مادربردها نمیان، معمولا انتخابشون سری APEXئه :)))



سوکت پردازنده

این مادربرد از سوکت پردازنده LGA-1700 پشتیبانی می‌کنه، یعنی می‌تونید روی اون پردازنده‌های نسل 12 و 13 و البته 14 اینتل رو نصب کنید. به این نکته دقت کنید که احتمالش هست برای قرار دادن پردازنده های نسل 14 روی این مادربرد نیاز به آپدیت بایوس داشته باشید، بستگی داره که مادربرد با چه ورژن بایوسی تولید و به بازار عرضه شده باشه.



اسلات های رم

مادربرد ASUS ROG Strix Z790-H Gaming Wi-Fi دارای چهار اسلات رم DDR5ئه. درحالت پیش‌فرض می‌تونید تا 192 گیگابایت حافظه روی این مادربرد قرار بدید، اما با آپدیت بایوس به آخرین ورژن، پشتیبانی از 256 گیگابایت حافظه DDR5 به این مادربرد اضافه میشه، البته برای این کار نیاز به ماژول‌های 64 گیگابایتی DDR5 هم دارید. حداکثر فرکانسی که Z790-H آر او جی DDR5 برای ما می‌تونه فراهم کنه، 7800MT/s هستش. با خرید رم‌هایی که فرکانس بالایی دارن (حداکثر تا 7800 مگاهرتز) و فعال‌سازی XMP در بایوس، می‌تونید به فرکانس نوشته شده روی رمتون برسید، البته به شرط پایداری که این بخشش یه مقدار برمی‌گرده به کیفیت ساخت مادربرد، سیلیکون پردازنده، رم و البته مقداری هم شانس! البته این نکته هم هست که ایسوس در کنار فرکانس 7800 داخل مشخصات فنی این مادربرد، یه بعلاوه “+” هم گذاشته که یعنی می‌تونید به اعداد بالاتر هم دست پیدا کنید، به‌شرطی که با اورکلاک رم آشنا باشید و سخت افزار مورد نیازش رو هم در اختیار داشته باشید!


اسلات PCIe X16 کارت گرافیک

این مادربرد دو تا اسلات PCIe X16 داره که اولین اسلات از PCIe نسل پنجم و یدونه باقی از نسل چهارم پشتیبانی می‌کنه، البته این نکته هم باید اضافه بشه که اسلات اول از 16 لاین/خط PCIe بهره می‌بره و اسلات دوم از 4 خط PCIe پشتیبانی می‌کنه. البته که اسلات دوم مناسب کارت گرافیک نیست و باید برای کاربری‌هایی مثل کپچر کارت، کارت شبکه و… استفاده بشه. دقیقا مشابه چیزی که روی Z790-E و Z790-F داریم.



چیپست

چیپست Z790، از 28 لاین PCIe پشتیبانی می‌کنه، 20 تا خط نسل چهار و 8 تا خط نسل سه. همچنین چیپست Z790 برای برقراری ارتباط با پردازنده، از رابط DMI LINK با PCIe نسل چهارم با 8 خط استفاده می‌کنه. یعنی جمعا 16GB/s سرعت انتقال اطلاعات از چیپست به پردازنده داریم. یکی از مهمترین تفاوت‌های چیپست‌ها باهم در همین رابط DMI Link و تعداد خطوط PCIe پشتیبانی شده هستش که در اینجا بهشون پرداختیم.



اسلات های m.2

برای داشتن حافظه‌هایی سریع، این مادربرد دارای چهار اسلات M.2ئه که می‌تونید حافظه‌های NVMe رو داخلشون قرار بدید. اولین اسلات M.2 از PCIe نسل چهارم با 4 خط پشتیبانی می‌کنه و مستقیم به پردازنده وصله و 3 تای باقی هم از نسل چهارم و همون چهار خط PCIe استفاده می‌کنن. به این نکته هم باید اشاره کنم که فقط اسلات M.2_4 از حافظه M.2 SATA پشتیبانی می‌کنه.

اسلات M.2_1 مستقیم به CPU وصله و باقی اسلات‌ها از طریق چیپست با پردازنده ارتباط برقرار می‌کنن. اون تعداد خطوطی که در چیپست داشتیم و پهنای باند DMI Link اینجا اهمیت پیدا می‌کنه، البته به شرطی که تمام اسلات‌های M.2 رو پر کنید و همزمان از همشون بخواید کار بکشید!



وای فای و بلوتوث

این مادربرد از WiFi 6E و بلوتوث 5.3 بهره می‌بره، که اتصالات بی‌سیم سریع و پایداری رو برای شما فراهم می‌کنن.



چیپ صوتی

چیپ صوتی ROG SupremeFX 7.1 با کدک CODEC S1220A کیفیت استودیویی، تجربه‌ای فوق‌العاده از صدای بازی و موسیقی رو به شما ارائه میده. همچنین این امکان رو به شما میده که پخش/ضبط صدا رو با وضوح بالا و بدون نویز تجربه کنید.



پنل IO پشت مادربرد

پنل IO پشتی این مادربرد شامل انواع ورودی و خروجی‌ها می‌شه، از جمله USB 3.2، HDMI، DisplayPort، و پورت‌های شبکه. این تنوع ورودی و خروجی، انعطاف‌پذیری زیادی رو برای اتصال دستگاه‌های مختلف به شما میده.


هدرها

این مادربرد مجهز به تعداد زیادی هدره که امکان اتصال انواع دستگاه‌های جانبی و افزایش قابلیت‌های سیستم رو فراهم می‌کنه. توجه کنید که این هدرها روی خود مادربرد هستن و ارتباطی با پنل پشتی (I/O) ندارن.

هدر PWM برای فن CPU یا رادیاتوردارد (2x)
هدر PWM برای پمپ رادیاتور کلوز لوپ (AiO)دارد (1x)
هدر PWM برای فن‌های کیسدارد (5x)
هدر RGBدارد (1x)
هدر ARGBدارد (3x)
هدر USB 2.0دارد (2x)
هدر (USB 3.2 Gen 2×2 (Type-C همراه با پشتیبانی از فست شارژ 30 واتیدارد (1x)
هدر USB 3.2 Gen 1دارد (1x)
هدر Thunderbolt (USB4)دارد (1x)
هدر سنسور دمادارد (1x)

قیمت در بازار ایران

قیمت مادربرد ROG Z790-H در اسفند ماه 1402، در بازه 18 الی 19 میلیون قرار داره. یک پله بالاتر از این مادربرد میشه Z790-F که در محدوده قیمتی 22 تا 24 میلیون قرار داره. یک پله از این مادربرد پایین‌تر هم میشه Z790 TUF که حدود 16 تومنه قیمتش. کلا چه این مادربرد و چه Z790-F هردو انتخاب های بالارده‌ای حساب میشن و برای بالارده‌ترین پردازنده‌های نسل 13 و 14 هم همچنان VRM اورکیلی دارن. مگراینکه بخواید اورکلاک‌های سنگین انجام بدید که با کولرهای AIO یا حتی کاستوم‌های معمولی غیرممکنه و باید دست‌به‌کار بشید و برید سراغ LN2 :))

شما می‌تونید بررسی دیگر مدل‌های Z790 ایسوس رو در لینک‌های زیر از رسانه تخصصی توییکفا مطالعه کنید:

«بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG Maximus Z790 Hero» با محدوده قیمتی 32 تا 34 میلیون (اسفند 1402)

«بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG Strix Z790-E WiFi DDR5» با محدوده قیمتی 25 تا 27 میلیون (اسفند 1402)

«بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG Strix Z790-F WiFi DDR5» با محدوده قیمتی 22 تا 24 میلیون (اسفند 1402)

«بررسی مادربرد ایسوس ASUS TUF GAMING Z790-PLUS WiFi DDR5» با محدوده قیمتی 15 تا 16 میلیون (اسفند 1402)


جمع بندی

ASUS ROG Strix Z790-H Gaming Wi-Fi یه مادربرد قدرتمند و کامله که همه چیزی که یه گیمر یا کاربر حرفه‌ای نیاز داره رو فراهم می‌کنه. با توجه به امکانات و قابلیت‌های فراوانی که داره، می‌تونه انتخابی عالی برای ساخت یه سیستم قدرتمند باشه.

درمورد قیمتش هم نه مثل سری‌های تاف و پرایم ارزونه و نه مثل سری‌های مکسیموس یا حتی سری ROG-E گرونه، این مادربرد اختلاف قیمتی 8-9 میلیونی با Z790-E داره بدون اینکه اختلاف فاحشی باهم داشته باشن، در نتیجه اگر دوست داشتین مادربرد بالارده از سری ROG تهیه کنین و هزینه اضافی بابتش نکنید، مادربرد ASUS ROG Z790-H می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه.


در آخر بیایید باهم مثل همیشه گالری تصاویری که هوش‌مصنوعی برای این مقاله تجسم کرده رو ببینیم. تصاویر جالبین!

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا