اخباراخبار تکنولوژی

زمین‌لزره تاریخی در تایوان، انفجار قیمتی در راه است؟

روز چهارشنبه حوالی ساعت 7:58 به وقت محلی، زلزله‌ای به بزرگی 7.4 ریشتر در ساحل شرقی تایوان رخ داده که کانون آن 18 کیلومتری شهر هوالین بود. با ادامه این خبر با توییک‌فا همراه باشید.

این کشور هشدار سونامی صادر کرده در حالی که ژاپن و فیلیپین هم خودشون رو برای احتمال وقوع سیل آماده کردن. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، این قوی‌ترین زلزله‌ای‌ست که تایوان از زمان وقوع رویدادی به بزرگی 7.7 در سال 1999 تجربه کرده. USGS همچنین اعلام کرد که یک پس‌لرزه به بزرگی 6.5 ریشتر 13 دقیقه بعد رخ داده.

بر اساس گزارش CNN، تا ساعت 11 صبح به وقت تایوان، دست‌کم 26 ساختمان فرو ریختن که حداقل 15 تا از این ساختمان‌ها در شهرستان هوالین قرار داشتن و بیش از 91,000 خانه بدون برق موندن. ویدیوهای منتشر شده در ردیت نشان‌دهنده لرزش شدید در تایپه و به خصوص لرزش تایپه 101، یکی از بلندترین آسمانخراش‌های جهان بود.

علاوه برهزینه‌های انسانی، این زلزله می‌تونه تأثیر قابل توجهی بر تولید تراشه داشته باشه، که ممکنه باعث کمبودها یا افزایش قیمت‌های قطعات کلیدی بشه. این موارد به نوبه خودش می‌تونه منجربه افزایش هزینه‌ها برای قطعات کلیدی از لپ‌تاپ‌ها تا تلویزیون‌ها بشه.

حوالی ساعت 9 صبح به وقت محلی، بلومبرگ گزارش داد که TSMC، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در جهان، برخی از کارخانه‌های خودش رو به عنوان اقدامی پیشگیرانه تخلیه کرده. ون-یی لی، خبرنگار حوزه سخت افزار اعلام کرد که برخی از تاسیسات به دلیل “پروتکل‌های داخلی شرکت” تخلیه شدن.

خبر خوب اینه که کارخونه‌های TSMC در غرب تایوان قرار دارن، در حالی که زلزله در سمت شرق ساحل اتفاق افتاده. فایننشال تایمز یه نقشه عالی داره که موقعیت ۱۲ کارخونه TSMC در تایوان رو نشون میده، که بین شهرهای تاینان، تائیچونگ، شینچو و تائویوان پخش شدن. طبق گزارش Asia Tech Wire، این غول تراشه گفته که تخمین میزنه تولیدش ۶ ساعت با اختلال مواجه بشه.

اما TSMC تنها شرکتی نیست که قطعات اصلی رو در تایوان تولید می‌کنه. طبق گزارش بلومبرگ، UMC (شرکت یونایتد میکروالکترونیکس) هم کارخونه‌هاشو تخلیه کرده. اینها هم در غرب جزیره قرار دارن، که یعنی احتمالا زلزله بهشون آسیبی نزده.

مهمه که توجه داشته باشیم حتی اختلالات کوتاه مدت در تولید می‌تونه باعث افزایش قیمت‌ها بشه و زلزله‌های تایوانی سابقه طولانی در ایجاد اختلال در زنجیره تامین الکترونیک جهانی دارن. بعد از زلزله ۱۹۹۹، قیمت ماژول‌های DRAM بیش از ۲۵ درصد بالا رفت و کمبودش ماه‌ها ادامه داشت.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا