اخباراخبار سخت افزار

آپدیت بایوس جدید MSI نشون میده که سری Ryzen 9000 داره از راه می‌رسه!

دیگه تقریبا معلومه که Ryzen 9000 داره از راه می‌رسه! ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

آپدیت بایوس MSI برای Ryzen 9000

HXL توی توییتر خبر داده که MSI تازه آپدیت‌های جدید UEFI برای مادربوردهای AM5 خودشو منتشر کرده که از سی‌پی‌یوهای بعدی Ryzen 9000 با معماری Zen 5 پشتیبانی می‌کنن.

اولین کمپانی که AGESA 1.1.7.0 رو قبول کرد Asus بود و حالا MSI جدیدترین سازنده‌ایه که این آپدیت فرم‌ور رو به کار گرفته. گفته میشه که AGESA 1.1.7.0 از سی‌پی‌یوهای Granite Ridge و Fire Range پشتیبانی می‌کنه و گمان میره نسل بعدی Ryzen APUs باشن که بر پایه Zen 5 هستن.

تا 15 درصد بهبود IPC

کمتر چیزی درباره این معماری جدید می‌دونیم ولی شایعاتی هست که میگن Zen 5 حدود ۱۵ درصد بهبود IPC نسبت به Zen 4 داشته. بیشترین بهبودها توی طراحی هسته و کش‌ها خواهد بود که پیشرفته‌ترن و ظرفیت‌های بزرگ‌تری نسبت به Zen 4 خواهند داشت. قطعاً AMD از فرایند جدیدتری هم استفاده می‌کنه که بازدهی رو بهبود می‌بخشه و احتمالاً سرعت‌های کلاک رو فراتر از Ryzen 7000 ببره.

Granite Ridge کدنیم برای سری احتمالی Ryzen 9000ه، که کاملاً از طراحی چیپلت استفاده می‌کنه. Fire Range هم کدنیم برای “Ryzen 10000” یا هرچی که برندش کنن، که با گرافیک‌های RDNA با عملکرد بالا و NPU مبتنی بر XDNA میاد. این تراشه‌ها جانشین Ryzen 8000G (Phoenix) هستن که به تازگی منتشر شده و انتظار میره همه‌شون مثل طراحی‌های قبلی و فعلی APU‌های AMD از مونولیتیک استفاده کنن.

انتظار میره Zen 5 تو پاییز امسال بیاد، این دلیلیه که AMD و شرکاش همین حالا دارن آپدیت‌های BIOS مبتنی بر Zen 5 رو منتشر می‌کنن. Asus و MSI تنها سازنده‌هایی هستن که تا الان AGESA 1.1.7.0 رو به‌روزرسانی کردن، ولی انتظار میره به‌زودی Gigabyte ،ASRock و بقیه شرکای AMD هم پیروی کنن.

این به‌روزرسانی جدید برای فرم‌ور مادربوردهای AM5 انتظار میره که پشتیبانی عمیق‌تر و بهتری از قابلیت‌های جدید Ryzen 9000 و معماری Zen 5 ارائه بده. انتظار میره با آمادگی این پلتفرم‌ها، شاهد رونمایی از نسل بعدی سی‌پی‌یوهای AMD در ماه‌های آینده باشیم که قدرت و کارایی بیشتری رو به همراه دارن.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا