اخباراخبار سخت افزار

تعمیرگاهی گزارش داده هرماه 200 کارت 4090 با کانکتور سوخته تحویل می‌گیره!

مشکل سوختن آداپتورهای کابل برق RTX 4090 همچنان ادامه داره. بیش از یک ساله که کاربران از سوختن کانکتورها شکایت دارن و این مشکل حتی بعد از اظهارنظر رسمی Nvidia که مقصر رو کاربران دانست، ادامه پیدا کرده. با اینکه شرکت به پلاگ‌های ایمن‌تری روی آورده، CableMod هم آداپتورهای جانبی خودش رو فراخوان کرده، اما هنوز هم یک تعمیرگاه ماهانه صدها واحد آسیب‌دیده دریافت می‌کنه. ادامه این خبر رو با توییک فا همراه باشید.

سوختن 4090

توی یه ویدئوی جدید که تعمیر یک کانکتور دیگه‌ی سوخته‌ی RTX 4090 رو نمایش میده، تعمیرگاه Northridge Fix اعلام کرده که حدود ۲۰۰ واحد GPU رو در ماه تعمیر کرده. این عدد نشون‌دهنده‌ی افزایش نگران‌کننده‌ای از پاییز گذشته‌ست، زمانی که کانال یوتوب این تعمیرگاه حدود ۱۰۰ واحد در ماه گزارش داده بود.

Northridge Fix میگه که هر روز RTX 4090هایی با کانکتورهای ذوب‌شده دریافت می‌کنه. آخرین ویدئوی این تعمیرگاه، یک جعبه پر از ده‌ها کانکتور رو نشون میده تا مقیاس مشکل رو نشون بده.

از اکتبر ۲۰۲۲، کاربران از سوختن کابل‌های برق RTX 4090 شکایت کردن. Nvidia حدود ۵۰ مورد رو در سراسر جهان تایید کرده و مقصر رو اشتباه کاربر دانسته، در حالی که دیگران، از جمله انجمن PCIe، عیب طراحی رو مقصر می‌دونن.

با اینکه Nvidia تابستون گذشته GPUهایی با کانکتورهای ایمن‌تر عرضه کرده، حوادث همچنان بهطور نگران‌کننده‌ای مکرر هستن. CableMod در دسامبر گذشته فراخوان داوطلبانه برای آداپتورهای V1.0 و V1.1-12VHPWR نود درجه و 180 درجه خودش رو آغاز کرد. این فراخوان در فوریه به فراخوان اجباری تبدیل شد بعد از اینکه کمیسیون ایمنی محصولات مصرف‌کننده وارد عمل شد.

کانال Northridge

بسیاری از آداپتورهایی که Northridge تعمیر کرده، محصولات CableMod بودن، اما تولیدکنندگان دیگری هم تاثیر پذیرفتن. وقتی از این کانال نظرشون رو در مورد آداپتورهای فراخوان‌شده پرسیدن، گفتن که CableMod محصول خوبی روی یک پایه ضعیف ساخته و وسط این جنجال گیر کرده، این نشون میده که مشکل از انویدیاست، انتقادی که از ابتدای این مشکل داشتن.

تابه‌حال چند شرکت راه‌حل‌های نوآورانه‌ای رو برای حل این مشکل پیشنهاد کردن. به عنوان مثال، Seasonic پیشنهاد داده که کابل‌ها رو به تدریج با سشوار خم کنن. در همین حال، MSI کانکتورهایی با رنگ‌های روشن معرفی کرده که وقتی کامل وصل نشدن، به وضوح نشون میدن. Gigabyte هم با طراحی یک GPU با ‘برش’ به فضای اضافی برای کابل کمک کرده.

Asus هم ایده‌ای داره برای ساخت GPUهایی بدون کابل برق. در ژانویه، این شرکت RTX 4070Ti و 4090 رو که از یک سوکت مادربرد جدید برق می‌گیرن، معرفی کرد تا شلوغی کابل‌ها کم شه و امیدوارن که این کار از خطر ایمنی هم جلوگیری کنه.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا