اخباراخبار تکنولوژی

خلاصه‌ای از WWDC 2024: از iOS 18 تا عرضه ماشین حساب برای آیپد

ادغام هوش مصنوعی با اکوسیستم اپل؟

عصر امروز، کنفرانس WWDC 2024 یا همون کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل برگزار شد و همون‌طور که انتظار می‌رفت، اپل تو این مراسم از آپدیت‌هایی برای سیستم عامل‌های خودش و البته معرفی از چند محصول جدید خبر داد. تغییراتی که در iOS 18 ،macOS Sequoia و watchOS 11 رخ داده شامل پشتیبانی از RCS، یک برنامه مدیریت پسورد جدید، برنامه ماشین حساب جدید و مجموعه‌ای از هوش مصنوعی ها در سراسر سیستم عامل ها به لطف سیستم جدید Apple Intelligence است. اگر موفق نشدید مراسم WWDC 2024 رو دنبال کنید، با توییک فا همراه باشید تا با هم نگاهی بندازیم بر آنچه در مراسم اپل گذشت.


Apple Intelligence: هوش مصنوعی اپل با نامی متفاوت

Apple Intelligence: هوش مصنوعی جدید اپل در دستگاه ها | عکس: Apple
Apple Intelligence یا هوش مصنوعی اپل (هوش اپل) معرفی شد | عکس: Apple

اپل تو کنفرانس WWDC 2024 از “Apple Intelligence” (هوش اپل) رونمایی کرد که مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی برای آیفون، مک و دستگاه‌های دیگه‌ست. از اواخر امسال، اپل ویژگی‌های جدیدی مثل سیری با مکالمه بهتر، ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده توسط هوش مصنوعی (Genmoji) و دسترسی به GPT-4o رو معرفی می‌کنه که به سیری اجازه میده اگه نتونست درخواست شما رو انجام بده، از چت‌بات OpenAI استفاده کنه.

اپل که قبلاً از واژه “هوش مصنوعی” استفاده نمی‌کرد، حالا با گوگل، مایکروسافت و دیگران که سال گذشته ویژگی‌های مشابهی ارائه داده‌اند، هماهنگ میشه. البته، این ویژگی‌ها پاییز میاد.

اپل گفت که این ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌تونن تو برنامه‌ها کارهایی برای شما انجام بدن. می‌تونن نوتیفیکیشن‌ها رو مدیریت کنن، متن‌ها رو خودکار بنویسن یا خلاصه کنن. همچنین می‌تونن از یه برنامه به برنامه دیگه ارجاع بدن، مثلاً بگید پادکست رو که دوستتون فرستاده، پخش کنه.

این ویژگی‌ها روی دستگاه پردازش میشن تا اطلاعات خصوصی بمونه و نیاز به چیپ A17 Pro یا سری M داره. اپل همچنین گفت وقتی ویژگی‌های هوش مصنوعی نیاز به استفاده از ابر دارن، از “ابر خصوصی” استفاده می‌کنه که داده‌ها رو روی سرورها ذخیره نمی‌کنه و اپل بهشون دسترسی نداره.

اپل گفت که کاربران می‌تونن با سیری تو iOS 18 به‌طور طبیعی‌تری صحبت کنن و همچنین می‌تونن برای انجام کارها با سیری تایپ کنن. سیری می‌تونه پیام‌های متنی زمان‌بندی شده تنظیم کنه و از متن حرف‌هاتون بفهمه از چه برنامه‌ای استفاده کنه. سیری همچنین می‌تونه تو برنامه‌ها کارهایی انجام بده، مثل درخواست برای ارسال عکسی که دارین نگاهش می‌کنین به دوستتون.

اپل ویژگی‌های جدیدی برای نوشتن ایمیل و خلاصه‌سازی متن‌ها معرفی کرده. تو Mail، هنگام تایپ پیام، می‌تونین از سیری بخواین که اون رو براتون بنویسه و لحنش رو تغییر بده. این ویژگی‌ها همه جا در دسترس خواهند بود.

اپل همچنین یه ویژگی جدید به نام “Genmoji” معرفی کرده که ایموجی‌های جدید تولید می‌کنه. یه ویژگی دیگه به نام Image Playground هم به iOS 18 اضافه میشه که امکان تولید تصاویر رو فراهم می‌کنه و توسعه‌دهندگان می‌تونن از API اون استفاده کنن.

اپل همچنین هوش مصنوعی رو به برنامه Photos میاره. می‌تونین برای اشیا تو کتابخانه عکس‌ها جستجو کنین، اما اپل میگه که این ویژگی تو آینده بهبود پیدا می‌کنه. همچنین ویژگی‌هایی مشابه Magic Eraser گوگل، مثل حذف افراد از عکس، اضافه شده.

ChatGPT با ورژن GPT-4o به iOS ،macOS و iPadOS اضافه میشه و سیری می‌تونه در صورت نیاز از این چت‌بات استفاده کنه. اپل گفت که اول با بهترین چت‌بات شروع کرده و در آینده مدل‌های دیگه هوش مصنوعی رو هم پشتیبانی می‌کنه.

iOS 18: شخصی‌سازی بیشتر

همه قابلیت‌های iOS 18 در یک نگاه

تو این به‌روزرسانی، صفحه اصلی آیفون قابل سفارشی‌سازی بیشتر شده و می‌تونین آیکون‌ها رو هر جایی که خواستین بذارین. حالت تاریک هم داره که آیکون‌ها رو تیره‌تر می‌کنه تا چشم‌هاتون اذیت نشه. همچنین، یه موتور تم جدید داره که می‌تونین رنگ دلخواهتون رو روی همه آیکون‌ها اعمال کنین.

کنترل سنتر هم پیشرفته‌تر شده و می‌تونین بین صفحات مختلف سوایپ کنین. حتی می‌تونین آیکون‌های پیش‌فرض دوربین و چراغ‌قوه رو روی صفحه قفل با هر چیزی که دوست دارین عوض کنین.

تو iOS 18، حریم خصوصی بیشتر شده و می‌تونین برای هر برنامه‌ای که می‌خواین احراز هویت لازم کنین یا حتی اگر گوشی رو دست فرد دیگه‌ای می‌دین، برنامه‌ها رو پنهان کنین.

اپ Messages هم قابلیت‌های جدیدی داره مثل استفاده از هر ایموجی در پاسخ‌ها و زمان‌بندی پیام‌ها. RCS هم به برنامه Messages اضافه شده که به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالاتر کمک می‌کنه.

برنامه Mail هم بهبودهایی داره و دسته‌بندی بهتری مثل Gmail داره. اگه بیشتر اهل بازی هستین، حالت بازی جدید iOS 18 فعالیت‌های پس‌زمینه رو کم می‌کنه تا بهترین عملکرد رو داشته باشین.

برنامه Photos هم تغییرات زیادی کرده و حالا برای مدیریت کتابخانه‌های بزرگ‌تر بهینه شده. شامل مرتب‌سازی چهره‌ها و امکان پین کردن مجموعه‌ها برای دسترسی سریع‌تره.

ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 شامل درک بهتر شما و زمینه‌های شخصی‌تونه. سیری می‌تونه عکس‌ها رو بیاره، ویرایش کنه و آیتم‌ها رو بین برنامه‌ها جابه‌جا کنه.

اپلیکیشن Voice Memos هم شامل رونویسی صداها شده و اپلیکیشن Phone می‌تونه تماس‌ها رو ضبط و به صورت خودکار رونویسی کنه. Apple Intelligence تو پاییز امسال به صورت بتا عرضه میشه و ادغام با ChatGPT هم “اواخر امسال” میاد.

در iOS 18، ظاهر کنترل سنتر تغییراتی داشته. همچنین در هوم اسکرین میتونین آیکون‌ها رو جابجا کنید و تم تاریک رو روشون اعمال کنید | عکس: Apple

iOS 18 برای آیفون‌های XS به بعد و سری دوم آیفون SE قراره عرضه شه. پس اگر این سری از آیفون‌ها رو دارید، پاییز منتظر iOS 18 باشید!

tvOS: ترکیب تلویزیون و هوش مصنوعی

اپل تو WWDC امسال، روی tvOS تمرکز زیادی نداشت، اما پاییز چند ویژگی جدید بهش اضافه میشه. مثلا ویژگی جدید InSight که توی برنامه‌ها و فیلم‌های اپل تی‌وی پلاس جزئیات بازیگرا و شخصیت‌ها رو نشون میده و اطلاعات موسیقی متن رو میاره تا آهنگا رو به اپل موزیک اضافه کنی. مثل همون چیزی که آمازون داره به اسم X-Ray.

یه ویژگی دیگه زیرنویس‌های هوشمنده که وقتی تلویزیون رو بی‌صدا می‌کنی یا برمی‌گردی عقب، خودکار ظاهر میشه. اگه شخصیت‌ها به زبون دیگه‌ای حرف بزنن، زیرنویس میاد.

ویژگی Enhance Dialogue هم با یادگیری ماشین وضوح صدا رو بیشتر می‌کنه. این یعنی دیالوگ‌ها رو از صدای پس‌زمینه جدا می‌کنه تا بهتر بشنوی. این قابلیت حالا با اسپیکرهای داخلی تلویزیون، ایرپادها و دستگاه‌های بلوتوث هم کار می‌کنه.

ویژگی Enhance Dialogue که دیالوگ‌ها رو از فیلم جدا می‌کنه و اون‌ها رو تقویت می‌کنه

همچنین، اپل پشتیبانی از پروژکتورهای 21:9 رو اضافه کرده تا فیلم‌های عریض رو همون‌طوری که کارگردان خواسته ببینی.

Passwords: اپلیکیشن جدید اپل برای مدیریت رمزها

اپل تو WWDC 2024 از یه اپلیکیشن جدید به نام Passwords رونمایی کرد که امکانات iCloud Keychain رو بیشتر می‌کنه و پسوردهای شما رو تو دستگاه‌های بیشتری همگام‌سازی می‌کنه. با این اپلیکیشن جدید، می‌تونین پسوردها و passkey ها رو روی دستگاه‌های بیشتری مثل هدست Vision Pro، مک، آیفون و آیپد مدیریت کنین. حتی می‌تونین با استفاده از iCloud برای ویندوز، پسوردها رو روی کامپیوترهای شخصی هم همگام‌سازی کنین.

تا حالا حرفی از چی نشده؟ همون‌طور که شایعات قبلی هم گفته بودن، گوگل کروم و اندروید.

همچنین می‌تونین پسوردهای وای‌فای‌تون رو یه جا ببینین و به صورت گروهی با افرادی که می‌خواین به اشتراک بذارین.

یکی از مزایای بزرگ این اپلیکیشن اینه که با ورودهای اپل و تنظیمات Family Sharing شما به صورت عمیق‌تری نسبت به گزینه‌های دیگه مثل 1Password یا Bitwarden یکپارچه میشه. و با پشتیبانی اپل، ممکنه برای کسایی که از نقض امنیتی در برنامه‌های دیگه مثل LastPass نگران هستن، یه گزینه امن‌تر به نظر برسه.

سال‌ها کاربران اپل مجبور بودن پسوردهای ذخیره‌شده‌شون رو از تنظیمات Safari یا تنظیمات سیستم مک یا iOS پیدا کنن. حالا با اپلیکیشن Passwords، همه چیز یه جا هست، از جمله کدهای تأیید و هشدارهای امنیتی.

iPadOS 18: بالاخره آیپد هم ماشین حساب دار شد!

iPadOS 18

اپل تو WWDC 2024 اعلام کرد که بالاخره آیپد با iPadOS 18 یه اپلیکیشن ماشین‌حساب دریافت می‌کنه. این اپلیکیشن که مدت‌ها کاربران منتظرش بودن، شبیه همون ماشین‌حساب iOS هست ولی از Apple Pencil هم پشتیبانی می‌کنه، یعنی می‌تونین مسائل ریاضی رو بنویسین و اپلیکیشن اونا رو با ویژگی Math Notes حل می‌کنه.

اومدن ماشین‌حساب برای آیپد خیلی هم شگفت‌انگیز نیست چون اوایل امسال شایعه‌ش بود، ولی خب خوشحال‌کننده‌ست که بالاخره میاد، مخصوصاً بعد از اینکه دو سال پیش اپل با iPadOS 16 اپلیکیشن Weather رو به آیپد اضافه کرد.

iPadOS 18 یه ویژگی دیگه هم داره به نام Smart Script که دست‌خط شما رو خواناتر می‌کنه و بعضی از به‌روزرسانی‌های شخصی‌سازی iOS 18 رو هم شامل میشه.

macOS Seqouia: ترکیب مک و هوش مصنوعی

macOS Sequoia | عکس: Apple

اپل تو کنفرانس WWDC 2024 نسخه جدید macOS 15 Sequoia رو معرفی کرد. این نسخه شامل ویژگی‌های جدیدی مثل Apple Intelligence، iPhone Mirroring، آپدیت‌های Continuity، مدیریت پنجره‌ها و اپلیکیشن پسورد کراس‌پلتفرم هست. نسخه بتا برای توسعه‌دهندگان از امروز آماده‌ست و نسخه بتای عمومی هم تو جولای میاد. نسخه کامل هم تو پاییز 2024 عرضه میشه.

مهم‌ترین ویژگی macOS Sequoia همون Apple Intelligence هست که مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی رو به آیفون، آیپد و iOS میاره. یکی از این ویژگی‌ها Writing Tools هست که می‌تونه متن‌ها رو تو ایمیل‌ها و برنامه‌های دیگه خلاصه کنه و پاسخ‌های خودکار بنویسه. سیری هم می‌تونه تو برنامه‌ها کارهایی انجام بده و اطلاعات رو بر اساس اطلاعات شخصی شما بده، همه با دستورات صوتی.

قابلیت iPhone Mirroring هم به مک اضافه شده که به شما اجازه میده آیفون‌تون رو از مک کنترل کنین، از جمله صدا. می‌تونین نوتیف‌های گوشی رو روی مک ببینین و جواب بدین و متن و تصاویر رو بین دو دستگاه بکشین و رها کنین. وقتی از این ویژگی استفاده می‌کنین، آیفون قفل می‌مونه و حتی تو حالت StandBy قرار می‌گیره.

سافاری هم با ویژگی‌های جدید آپدیت شده، مثل Highlights که با یادگیری ماشینی اطلاعات جالب تو صفحه رو شناسایی و خلاصه می‌کنه و حالت Reader که شامل خلاصه‌ها و جداول محتواست. حالت Viewer هم برای ویدیوهای تو صفحه داره که کنترل پخش کامل و پشتیبانی از Picture in Picture رو داره.

Keychain هم آپدیت بزرگی گرفته و یه اپلیکیشن پسورد کراس‌پلتفرم جدید داره که می‌تونه انواع جدیدی از اعتبارنامه‌ها، مثل پسوردهای Wi-Fi، passkey‌ها، کدهای تایید و پسوردهای اشتراکی رو ذخیره کنه. این اپلیکیشن تو iOS، iPad، مک، visionOS و ویندوز در دسترسه.

اپل بالاخره مدیریت پنجره‌ها رو به macOS اضافه کرده که احتمالاً خیلی از ابزارهای کمکی که قبلاً نیاز داشتیم رو بی‌نیاز می‌کنه.

بازی‌ها هم از دید اپل دور نموندن. علاوه بر آوردن سری محبوب Resident Evil، از جمله Resident Evil 2 و Resident Evil: Biohazard، Control و توسعه جدید World of Warcraft به نام The War Within به macOS Sequoia، نسخه دوم Game Porting Toolkit هم عرضه میشه. اپل میگه ویژگی‌های مورد درخواست خیلی از توسعه‌دهندگان بازی رو اضافه کرده که پورت کردن بازی‌ها به macOS، آیفون و آیپد رو آسون‌تر می‌کنه.

نمایش قابلیت Rewrite که اجازه میده لحن مناسب رو برای ایمیلتون تنظیم کنید | عکس: Apple
نمایش قابلیت Rewrite که اجازه میده لحن مناسب رو برای ایمیلتون تنظیم کنید | عکس: Apple

macOS Sequoia با تمام مک‌هایی که از Apple Silicon استفاده می‌کنن و همچنین با بعضی مک‌های مبتنی بر اینتل سازگاره. این فهرست شامل iMac Pro 2017 ،Mac Mini و MacBook Pro 2018 و Mac Pro و iMac 2019 میشه که با فهرست مک‌های مبتنی بر اینتل با تراشه امنیتی T2 همخوانی داره. برای iPhone Mirroring به Apple Silicon یا تراشه T2 نیاز دارین.

watchOS 11: یه آپدیت خفن برای ورزشکارا

همه قابلیت‌های watchOS در یک نگاه

اپل تو WWDC 2024 از watchOS 11 رونمایی کرد. توسعه‌دهندگان از امروز می‌تونن باهاش کار کنن و نسخه بتای عمومی هم ماه آینده میاد. نسخه نهایی پاییز امسال همراه با ساعت‌های جدید اپل میاد.

همیشه هر نسخه جدید watchOS شامل ویژگی‌های جدید برای سلامت هست. امسال ورزشکارها با ویژگی جدیدی به نام Training Load آشنا میشن که شدت و مدت تمرینات تو ۲۸ روز گذشته رو در نظر می‌گیره. همچنین می‌تونین برای تمرینات خودتون یه امتیاز تلاش از یک تا ده بدین. تمرینات کاردیو محبوب هم به‌طور خودکار با استفاده از داده‌های شخصی شما و معیارهای جمع‌آوری شده از تمرینات، امتیاز تلاش می‌گیرن. هدف اینه که بهتون بگه باید بیشتر تلاش کنین، استراحت کنین یا با همون شدت ادامه بدین.

برای کسایی که به روزهای استراحت نیاز دارن، حالا می‌تونین در صورت بیمار شدن یا آسیب دیدن، حلقه‌های فعالیتتون رو متوقف کنین و دیگه روندتون شکسته نمی‌شه. همچنین می‌تونین اهداف حلقه‌های فعالیتتون رو بر اساس روز هفته تنظیم کنین.

برنامه Fitness هم به‌روزرسانی شده و تب Summary قابل شخصی‌سازی بیشتری داره. می‌تونین ویجت‌هایی که بیشتر بهشون علاقه دارین رو تنظیم کنین، از جمله برای دویدن، پیاده‌روی، شنا و ذهن‌آگاهی.

برنامه Workout هم مسیرهای GPS رو به تمرینات بیشتری اضافه می‌کنه، از جمله فوتبال، فوتبال آمریکایی، هاکی در فضای باز، لاکراس، انواع اسکی، اسنوبورد، گلف و قایقرانی در فضای باز. همچنین می‌تونین تمرینات استخر رو سفارشی‌سازی کنین و ناوبری گام به گام رو مستقیماً از اپل واچ مشاهده کنین، حتی اگه گوشی همراهتون نباشه.

یه برنامه جدید به نام Vitals هم معرفی شده که نگاهی اجمالی به معیارهای سلامت شبانه شما مثل ضربان قلب، نرخ تنفس، دمای مچ دست، مدت خواب و سطح اکسیژن خون می‌ندازه. وقتی دو یا چند معیار خارج از محدوده نرمال باشن، برنامه بهتون اطلاع می‌ده و زمینه‌ای درباره علت تغییرات ارائه می‌ده.

اپل واچ یک دوره تمرینی 28 روزه رو تعیین می‌کنه که هم میزان تلاش و هم میزان کاهش وزن رو اندازه گیری می‌کنه | عکس: Apple

با watchOS 11، Live Activities به اپل واچ میاد. همچنین ویژگی‌های ایمنی جدیدی هست که به دوستانتون اجازه می‌ده در هنگام دویدن شبانه شما رو پیگیری کنن. این ویژگی برای تمرینات به‌طور خودکار فعال می‌شه.

برنامه Cycle Tracking هم به‌روزرسانی شده و به کاربران باردار اجازه می‌ده تا سن بارداری رو نشون بدن و علائم بارداری رو ثبت کنن. برنامه Health هم یادآوری‌ها و هشدارهای جدیدی مثل ارزیابی‌های ماهیانه سلامت روان و اطلاعیه‌هایی درباره استحکام راه‌رفتن تو سه ماهه سوم بارداری در صورت افزایش خطر سقط داره.

ویژگی Live Activities هم تو Smart Stack استفاده می‌شه که سال گذشته با watchOS 10 معرفی شد. مثلاً اگه بلیط کنسرت تو برنامه Wallet دارین، اطلاعات صندلی تو ویجت Stack نمایش داده می‌شه. Smart Stack ویجت‌های مرتبط رو بر اساس نیاز شما به‌طور هوشمندانه‌ای تنظیم می‌کنه.

ویژگی Double Tap که سال گذشته معرفی شد هم ترفندهای جدیدی داره. مثلاً می‌تونین ازش برای اسکرول کردن تو برنامه‌های پشتیبانی شده مثل Messages، Calendar یا Weather استفاده کنین. توسعه‌دهندگان هم به API های Double Tap، Live Activities و Smart Stack دسترسی خواهند داشت.

امسال واچ‌فیس‌های جدید زیادی معرفی نشدن. در عوض، اپل بر روی واچ‌فیس Photos جدید تاکید کرد. این واچ‌فیس جدید با استفاده از یادگیری ماشین توصیه‌هایی درباره سبک‌های زیبایی، ترکیب‌بندی و حالات چهره از کتابخانه شما ارائه می‌ده. همچنین گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی با اندازه زمان، چیدمان و فونت داره.

با watchOS 11، می‌تونین خلاصه‌های Apple Intelligence رو از آیفون خودتون مشاهده کنین، البته باید حداقل آیفون 15 پرو یا 15 پرو مکس داشته باشین.

امسال دهمین سالگرد اپل واچ هست و شایعاتی هست که اپل ممکنه نسخه‌ای ویژه به نام “X” معرفی کنه، مثل چیزی که برای آیفون انجام داد. البته به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری همیشه نشان‌دهنده تغییرات سخت‌افزاری نیستن. مثلاً، اپل سال گذشته watchOS 10 رو به عنوان یه به‌روزرسانی مهم معرفی کرد که بر روی ویجت‌ها تمرکز داشت، ولی تغییرات سخت‌افزاری زیادی تو سری 9 ایجاد نکرد.

watchOS 11 برای اپل واچ سری 6 و جدیدتر در دسترسه. شایعات قبل از WWDC نشون می‌دادن که ممکنه watchOS 11 پشتیبانی از سری 4 رو متوقف کنه، ولی حذف پشتیبانی از سری 5 و اولین نسل SE هم کمی شگفت‌انگیز بود.

visionOS 2: بهبودهای جزئی برای هدست واقعیت افزوده

اپل تو WWDC 2024 از visionOS 2 رونمایی کرد، نسخه دوم سیستم‌عامل Vision Pro. این آپدیت پاییز امسال میاد و تغییرات زیادی داره، مثل تجربه بهتر نمایش مجازی، صفحه اصلی و حرکات دست جدید، و ویژگی‌های جدید برنامه Photos.

اولین تغییرات تو رابط کاربری visionOS هست که حالا می‌تونین برنامه‌ها رو تو صفحه اصلی جابجا کنین. حرکات جدیدی هم برای باز کردن صفحه اصلی، دیدن کنترل سنتر و بررسی باتری یا زمان اضافه شده. اگه بخواین هدست رو با خانواده یا دوستان به اشتراک بذارین، اپل می‌گه داده‌های دست و چشم کاربران مهمان رو به مدت ۳۰ روز ذخیره می‌کنه.

مهم‌ترین به‌روزرسانی برای کاربران حرفه‌ای، ویژگی نمایش مجازی فوق‌عریض هست. اپل می‌گه تو visionOS 2 می‌تونین Vision Pro رو به مک وصل کنین و یه نمایشگر منحنی فوق‌عریض دوگانه با کیفیت 4K بسازین. الان فقط می‌تونه یه نمایشگر تا 5K رو پشتیبانی کنه.

اپل در WWDC 2024 اعلام کرد که بالاخره پشتیبانی از موس رو به Vision Pro اضافه می‌کنه. موقع عرضه، هدست می‌تونست با ترک‌پدها کار کنه، ولی پشتیبانی از موس نداشت. حالا می‌تونین از موس بیرون از صفحه آینه‌ای هم استفاده کنین.

اپل می‌گه تو آپدیت جدید، کاربران می‌تونن هر عکسی رو تو برنامه Photos به یه عکس فضایی تبدیل کنن. SharePlay هم به برنامه Photos visionOS اضافه شده که می‌تونین برنامه رو با دیگر دارندگان Vision Pro به اشتراک بذارین و با استفاده از Spatial Personas تو فضای واقعی با هم تماشا کنین یا اسناد رو ویرایش کنین.

اپل یه محیط جدید به نام Bora Bora معرفی کرده که یکی از محیط‌های مجازی هست که می‌تونین با استفاده از Digital Crown تنظیم کنین.

اپل همچنین اعلام کرد که می‌تونین پخش‌کننده‌های ویدئویی وب رو مستقل از مرورگر Safari ببینین. این شامل YouTube، Netflix و Amazon هست. Apple TV هم حالا از پنج پخش همزمان در حالت Multiview پشتیبانی می‌کنه و می‌تونین محتوا رو از iPhone ،iPad یا Mac با AirPlay پخش کنین.

یکی از ویژگی‌های جالب Vision Pro ویدئوهای “Apple Immersive” هست که حالا محتوای بیشتری از جمله یه سری ورزشی جدید از Red Bull و اولین فیلم داستانی غوطه‌ور از اپل در راهه.

اپل همچنین از چند معرفی دیگه مثل سیستم دوربین جدید Blackmagic Design و لنز فضایی جدید Canon برای EOS R7 خبر داد.

در نهایت، اپل Vision Pro رو به کشورهای جدیدی هم عرضه می‌کنه. پیش‌سفارش‌ها تو چین، هنگ‌کنگ، ژاپن و سنگاپور از ۱۳ ژوئن شروع میشه و این هدست تو ۲۸ ژوئن تو این کشورها در دسترسه. استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و بریتانیا پیش‌سفارش‌هاشون رو از ۲۸ ژوئن شروع می‌کنن و هدست تو ۱۲ ژوئیه به صورت رسمی عرضه میشه.

ایرپاد: ارتقاهای خیلی جزئی

اپل امروز تو کنفرانس WWDC ویژگی‌های جدیدی رو برای ایرپادها و هدفون‌هاش معرفی کرد.

یکی از این ویژگی‌ها Siri Interactions هست که شامل کنترل‌های جدید با حرکات سر میشه تا بتونین سیری رو به روش‌های جدید کنترل کنین. مثلاً می‌تونین با تکون دادن سر به بالا و پایین یا چپ و راست به سوالات جواب بدین، بدون اینکه از صدا استفاده کنین، که تو محیط‌های شلوغ خیلی به درد می‌خوره.

ایرپاد پرو حالا با فناوری جدید Voice Isolation میاد که با استفاده از چیپ H2 و یادگیری ماشین، کیفیت صدای شما رو بهتر می‌کنه و نویزهای پس‌زمینه مثل باد رو حذف می‌کنه تا کسی که داره بهتون گوش میده، صداتون رو واضح‌تر بشنوه.

همچنین ویژگی جدید Personalized Spatial Audio با ردیابی دینامیک سر معرفی شده که حالا از بازی‌ها هم پشتیبانی می‌کنه. یکی از اولین بازی‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنه، Need for Speed Mobile تو iOS هست. اپل یه API جدید اضافه کرده تا توسعه‌دهندگان بتونن از صدای فضایی شخصی‌سازی شده و صدای با کیفیت 16-bit، 48kHz برای چت‌های بازی با ایرپاد پرو استفاده کنن.

این صدای فضایی شخصی‌سازی شده برای بازی‌ها با ایرپادهای نسل سوم، ایرپاد پرو و ایرپاد مکس کار می‌کنه. کاربران ایرپاد پرو هم تو بازی تاخیر صدای کمتری خواهند داشت. این ویژگی‌های جدید تو یه آپدیت نرم‌افزاری تو پاییز امسال میاد.

قبلاً تو کنفرانس‌های WWDC، اپل ویژگی‌هایی مثل Adaptive Audio و Conversation Detection رو برای ایرپادها معرفی کرده بود، همراه با قابلیت‌های جدیدی که بیشتر رو دسترسی‌پذیری تمرکز دارن.


این بود از مراسم WWDC امشب. بیشتر تمرکز اپل امشب روی هوش مصنوعی بود. چیزی که انتظار میرفت اپل بهش ورود کنه. نظر شما در مورد مراسم چیه؟ تو بخش نظرات بنویسید تا بیشتر درموردش با هم صحبت کنیم.


مهدی شهیدی

سلام. من مهدی‌ام. تقریبا از مهر ۱۴۰۰ بود که در قالب تولید محتوای ویدیویی برای یوتوب و اینستاگرام، فعالیتم رو تو حوزه موبایل شروع کردم. عشق من البته به تکنولوژی به زمان بچگی برمیگرده و همیشه دوست دارم یه کاری تو این حوزه انجام بدم و البته افتخار اینو دارم که در کنار تیم توییک‌فا، براتون بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا