آموزشآموزش سخت افزار

گواهی 80PLUS در پاور چیه و چه تاثیری داره؟

حتما موقع انتخاب و تحقیق درمورد پاورها، به این نکته برخوردید که این پاور مثلا گلده، برنزه یا تیتانیوم و… . اما اگر می‌خواید بدونید دقیقا این استاندارد 80PLUS با رنگ‌های مختلف چه تفاوت‌هایی باهم دارن، با ادامه این مقاله آموزشی با توییک فا همراه باشید.

تاریخچه گواهی 80PLUS

گواهی 80 پلاس در سال 2004 میلادی توسط Ecos Consulting برای اولین‌بار راه‌اندازی شد. این یک سرتیفیکیت (گواهینامه) کاملا داوطلبانس و هیچکدوم از سازنده‌های پاور در دنیا مجبور نیستن که این گواهینامه رو برای پاورهاشون بگیرن، اما خب به‌دلیل جا افتادن این گواهینامه بین کاربران و تبدیل شدن به یک وظیفه عمومی، تقریبا همه سازندگان پاورها دارن برای دریافت این گواهی تلاش می‌کنن.

اون عدد 80 در 80PLUS از کمترین میزان راندمان (بهره‌وری) مورد نیاز این استاندارد میاد، حداقل راندمان موردنیاز این استاندارد برای پاورهای 115 ولتی 80 درصده و این عدد 80 هم از اینجا انتخاب شده.

آیا گواهی 80 پلاس تاثیری در کیفیت ساخت پاور داره؟

یه مشکل رایج بین کاربران، اینه که کیفیت ساخت پاورهارو با گواهی 80 پلاسشون می‌سنجن. که مثلا فلان پاور چون گواهی تیتانیوم داره پس خیلی خوبه یا مثلا اگر دوتا پاور با برند و مدل متفاوت که هردو GOLD هستن داشته باشیم، کیفیت ساخت‌های یکسانی دارن.

اما در واقع، این استاندارد فقط میزان اتلاف انرژی و راندمان پاور شمارو مشخص می‌کنه. تقریبا مشابه همون برچسب مصرف انرژی که روی لوازم برقی مثل تلویزیون یا یخچال می‌زنن. با ارتقای گواهی 80 پلاس پاور شما، اتلاف انرژیش کمتر میشه و مثلا وقتی داره 500 وات برق به سیستمتون می‌رسونه، جای 580 وات، 550 وات از پریز برق می‌کشه.

تاثیر گواهی 80PLUS در دمای پاور

همونطور که می‌دونید این گواهی داره میزان اتلاف انرژی رو مشخص می‌کنه، وقتی که 600 وات به پاور شما وارد میشه و 500 وات ازش خارج میشه، اینجا 100 وات انرژی تلف شده و بازهم همونطور که می‌دونید انرژی از بین نمیره بلکه از نوعی به نوع دیگه تبدیل میشه 😁.

بخش زیادی از این 100 وات تبدیل به گرما میشه و هرچقدر راندمان پاورشما بالاتر باشه و اتلاف انرژی کمتر، می‌تونه با دمای کمتری کار کنه، نیازش به فن کمتره و سایلنت و بیصداتر میشه و طول عمر پاورهم بالاتر میره.

گواهی 80 پلاس تو خرید پاور مهمه؟

با وجود این توضیحات میشه گفت که این گواهی بر کیفیت ساخت و طول عمر پاور تاثیر داره، اما خب یک فاکتور حیاتی و مهم نیست و خیلی موارد دیگه‌ای هستن که در کیفیت ساخت و طول عمر پاور مهم‌تر و موثرترن و موقع خرید پاور بهتره بیشتر به اونها توجه داشته باشید تا گواهی 80 پلاس.

امکانش هست در بعضی از مدل‌ها، من یک پاور گلد رو به یک پاور تیتانیوم ترجیح بدم، هرچند گواهی پایین‌تری داشته باشه اما ممکنه کیفیت ساخت بالاتر و عملکرد بهتری بهم بده، چون معیار سنجش پاور فقط راندمانش نیست و اینکه ولتاژ رو به چه صورت به قطعات می‌رسونه، چه پروتکشن‌هایی داره و… خیلی مهم‌تر هستن.

جدول استاندارد 80PLUS

این جدول استانداردهای مختلف 80 پلاس با رنگ‌های مختلفه، برای مثال وقتی شما یک پاور 1000 وات گلد داشته باشید و درحال استفاده از 50% ظرفیت این پاور باشید، 92% راندمان دارید و حدود 550 وات انرژی داره مصرف میشه تا 500 وات که معادل نصف ظرفیت پاورشماست، به قطعات سیستمتون ارسال بشه. همین راندمان برای یک پاور تیتانیومی 96 درصده که یعنی جای 550 وات، حدود 520 وات انرژی مصرف میشه و اتلافمون از 50 وات به 20 وات رسیده.

مهدیار آشناور

سلام! من مهدیارم، از سال 93 ماجراجوییم رو در حوزه‌های مختلف تکنولوژی شروع کردم و بعد از مدت کوتاهی، سخت‌افزار کامپیوتر تبدیل به شاخه اصلی این ماجراجویی‌ها شد. بعد از چندسال کسب تجربه، تصمیم گرفتم مدتی در بازار کامپیوتر ایران فعال بشم تا شناخت بهتری پیدا کنم. طی این فعالیت، متوجه شدم که حوزه تکنولوژی ایران نیاز به یک کامیونیتی تخصص‌محور، پویا و بی‌طرف داره، کامیونیتی‌ای که الان "توییک‌فا" صداش می‌کنیم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام🙌
    ممنون بابت این اطلاعات

    یادم هست ک یک بار به موارد دیگه که توی انتخاب پاور مهم هستن، اشاره کردید
    عالی میشه ک در مورد اونها هم صحبت کنید
    😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا